Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 27. april 2012

Nesten helt stjerneklart

Jeg har akkurat lest horoskopet for meg og min mann. Kombinasjonen ser ikke lys ut. «Uken starter med månen i eget tegn» og «dine behov blir viktige», står det i mitt tegn, som er Krepsen.

 

Jeg merker at jeg blir litt forvirret; mine behov er jo altid viktige, er de ikke det da?

Det står dessuten at «Solen i møte med Pluto indikerer at partneren din kan bestemme seg en gang for alle i en bestemt sak».  Hva kan det være, tro? Han er jo stort sett ganske bestemt når det gjelder de fleste saker. Hvordan kan disse astrologene vite dette? Kan det bety at hans behov også er viktige denne uken?

Og tenk om vi tilfeldigvis hadde vært født i samme tegn - det er ikke langt unna, ettersom vi begge er sommerbarn. Eller VAR sommerbarn. Da vi ble født, altså. Hvis vi hadde vært krepser begge to, hadde vi begge bestemt oss en gang for alle i en bestemt sak denne uken, og resultatet kunne jo blitt to forskjellige beslutninger. Det kan bli krise av sånt!

Horoskopet gir alltid et konkret råd til hvert stjernetegn. Jeg skal «nyte dagene», han skal «være positiv». Dette kan jo ikke være så ille, tenker jeg, og ser for meg at jeg ligger i en solstol på hytta mens han traller rundt meg.

Ved nærmere ettertanke hadde jeg blitt vettskremt hvis jeg hadde hørt ham tralle. Ikke fordi jeg har noen grunn til å tro at han ikke kan synge (annet enn at han ikke er særlig god til å plystre) for jeg har aldri hørt ham synge. Min mann er ikke en som synger og traller verken offentlig eller privat, og det trives jeg godt med.

Vi liker heller ikke samme type musikk. Han synes Johnny Cash er uovertruffen, og jeg blir regelrett aggressiv av å høre om foreldre som kaller sønnen sin Sue. Jeg synes P4 spiller mye fin musikk, men opplever gang på gang at han bytter kanal når mine (og resten av Norges) favoritter setter i gang.

Jeg lurer veldig på hva han kommer til å beslutte denne uken, så jeg ringer ham:

- Hei, kjære, jeg ringer fordi jeg er litt bekymret. Det står i stjernene at du skal bestemme deg endelig for noe i løpet av uken. Kan det være gardiner på hytta på fjellet?
- Hæ? Hva? Nei ...?
- Hør hva det står: «På jobben kan du snakke friere om tabuemner og føle at du utvider dine egne grenser».
- Du vet at jeg jobber for meg selv, eller?
- Ja, ja. Men vet du hva det kan være du kommer til å bestemme deg for?
- Nei ... kan vi snakke om dette en annen gang?
- Nei, vent da, det tar ikke så lang tid, bare tenk deg om. Er det noen beslutninger du må ta denne uken?
- Du, jeg må nesten jobbe litt ...
- Hei! Dette er viktig! Det står også at «Du må unngå å terge på deg noen du kan ha nytte av.» Hvem kan det være, tror du?
- Æhh. Det vet jeg ikke. Kan vi snakke om dette i kveld?
- Nei! Hvem tror du det kan være????
- Må jeg ..
- Ja!
- Ok, da. Telenors kundeservice, kanskje?
- Fint. Takk. Og den beslutningen?
- Kanskje jeg selger Corvetten ...?
- Hurra! Hadet!

Resten av dagen skal nytes. Mens jeg lytter til magefølelsen - for det mener horoskopet også at jeg må passe på å gjøre denne uken.

Akkurat nå sier magen min at jeg skal spise sjokolade. Magen min er med ande ord enig med stjernene i at jeg bør slappe av og nyte dagen.

Jeg opponerer ikke mot universet. Så dum er jeg ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar