Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 4. mai 2012

Kjære Naturen

Så du er sur igjen, nå. Vet du hva? Du må skjerpe deg. Det er bare deg selv og omdømmet ditt dette går ut over. Vi skriver mai, og de fleste av oss har slått oss til ro med at sommeren kommer, ettersom du - og ingen andre - sendte et vell av solstråler mot oss bare for et par dager siden.

Jeg har til og med kjøpt lavendel i krukkene på verandaen, men de kommer til å dø hvis du gjør det du truer med - nemlig å snø på dem i natt. Hva har de gjort deg? Jeg trodde at dere var venner, jeg.

Hvis det er meg du prøver å irritere, kan jeg fortelle deg at du ikke lykkes med det. Jeg kan kjøpe nye planter og jeg kan til og med få noen til å legge om dekkene på bilene igjen. Siden jeg ikke har ryddet bort verken boblejakken eller ullsokkene, kommer jeg heller ikke til å fryse, hvis det er det du tror.

Ble du sur da vi la om til sommerdekk på den siste bilen i går? Tenkte du liksom at «de skal jammen få se hvem som er sjefen»? Jeg forstår deg, jeg. Jeg har det på akkurat samme måten når jeg er premenstruell. Og hadde jeg hatt tilgang på dine virkemidler, hadde vi hatt permafrost en hel uke hver måned hele året.

Men ikke vær sur. Det går bare ut over deg selv. Lytt til erfarne PMS’ere og hold kjeft i tide. Det er ikke det at du ikke skal få lov til å uttrykke deg, men vi forventer litt forutsigbarhet, og det er virkelig ikke for mye forlangt.

Du må da begynne å dra på årene du også? Hvis vi tenker at du var i trassalderen omtrent ved siste totale istid (jeg snakker om den for 2-3 millioner år siden) bør du vel ha lagt bak deg puberteten nå, og det er på høy tid å ta litt ansvar.

«Dere er så ekle med meg!» Hæ, var det du som akkurat sa det? Nå får du ta deg sammen. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke er så veldig flink til å sortere søppel, men hvis det kan hjelpe på humøret ditt, skal jeg jammen begynne å skylle en og annen hermetikkboks.

Jeg tror imidlertid ikke det er det som er problemet ditt. Du må ikke komme å fortelle meg at en som er så gammel i gamet som du er, lar deg vippe av pinnen fordi noen av oss ikke er så flinke til å resirkulere. Jeg tror du har et holdningsproblem. Og det må det bli slutt på.

Kanskje du kunne få ut litt aggresjon ved å smelle et par høytrykk og lavtrykk sammen? Det må da være gøy? Men bare pass på at du gjør det over noe som ikke kan brenne. For du vil ikke ha en nedbrent skog på samvittigheten. Det blir å skyte seg selv litt i foten når man er Naturen med stor N, liksom.



Skal vi inngå en liten avtale? Du holder deg til planen med å avslutte vinteren senest tidlig i april, men hvis du absolutt vil, kan du få leke med snø over 800 meter ut mai. Etter det er det slutt. Jeg skal bli kjempeflink til å sortere papir, spise mindre kjøtt og bare bruke penger på dyre klær og sko slik at jeg er med på å holde forbruket nede i kjedebutikker som vi alle vet forurenser noe helt grusomt.

Jeg kan også gå med på at klærne jeg kjøper ikke skal være fraktet lenger enn fra si Frankrike eller Italia. Dette med kortreist har jeg forstått at er nokså viktig, men så lenge vi holder oss innenfor Europa og til deler av USA må det vel være ok.

Da foreslår jeg at vi snakkes igjen i oktober, og hvis du har spørsmål kan du sende dem til meg på mail eller i en flaskepost hvis du ikke har internett. Du trenger IKKE å vekke meg med storm og hagleskurer med mindre du har noe konstruktivt å si.

Din venn,
Birgitte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar