Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 22. mai 2012

Snork hvis du elsker meg

Hva er poenget med snorking, egentlig? Hva er ideen bak? Det må jo ha en mening?

Jeg ligger akkurat nå på et tomannsrom på Diakonhjemmet sykehus. Sannsynligvis vil jeg overleve. Det gjør jo de fleste.

Om jeg kommer ut herfra uten varige skader på sjelen og et fremdeles rent rulleblad, vil vise seg i morgen. Legene har prøvd å dope meg ned, men damen i sengen ved siden av har bestemt seg for å trumfe all verdens medikamenter. Med lyd. Og hun har så langt lykkes veldig godt.

Nå skal det sies at det er flere faktorer som gir meg problemer med å nå drømmeland i natt: det at jeg ligger med tyve ledninger festet til kroppen og en monitor hengende rundt halsen, forenkler jo ikke tingenes tilstand. At sengen er forberedt til pasienter med inkontinensutfordringer, er heller ingen vinner, men jeg klager ikke på det. Slik er det når man ligger på geriatrisk avdeling. Antar jeg. Og ja, til det med geriatri. Jeg er nok den yngste her. Med god margin.

Siden jeg er proppfull av både piller og sov i ro, burde jeg nok ikke ha skrevet dette, men pytt sann. For en gangs skyld må jo jeg også få lov til å skylde på rus. Kanskje vil jeg også finne ut hva fylleangst er. Det har jeg nemlig alltid lurt på.

Tilbake til snorkingen; Jeg har alltid hatt en ståltro på at ikke noe av det vi gjør er uten grunn. Hosting og nysing er for eksempel kroppens måte å kvitte seg med bassilusker på, og kanskje Guds plan for å gjøre oss alle litt tøffere.

Hva kan da snorking være godt for? Er det et forsøk på å vekke de døde? Det kan høres sånn ut, men de eneste to historiske personen jeg kjenner til som har stått opp fra de døde, er Jesus og Lasarus. Og ingen av dem ble brølt våkne, så vidt meg bekjent.

Hvis vi går tilbake til steinalderen hadde snorkingen kanskje en funksjon. Det var nok en del ville dyr som gikk i bue rundt de verste lydene, og man kan jo bare tenke seg hvilken effekt akustikken i en hule ga. På den andre siden er det jo en del dyr som driter i bråk så lenge de er sultne nok, så en hulekonsert ville vel ha tiltrukket seg både skinnmagre gråbein og sultne sabeltanntigre.

Kan snorking være et forsøk på å se hvor sterk kjærligheten mellom to mennesker er? Jeg understreker at jeg ikke har noen følelser i den retningen for skinnet som ligger på den andre siden av gardinen, men det hender jo at enkelte ektefeller opplever at den andre gir litt lyd i fra seg når det er mørkt og alle rever sover søtt med hodet under halen.

Det er det nærmeste jeg kommer i kveld. Det må handle om kjærlighet. Og om enkeltrom. Begge deler er å foretrekke, men jeg vil helst ha enkeltrom bare når jeg er på sykehus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar