Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 10. juli 2012

Flekktyfus, flatlus og PR-byrå

I følge en meget god venninne som jeg vet vil meg vel, er jeg en som ikke bare leser om diagnoser, men en som også prøver dem ut. Jeg håper inderlig ikke at hun har rett, for nå har jeg lest om flekktyfus.

Jeg leser normalt ikke så mye om sykdommer, ikke en gang de jeg har selv, men i går malte jeg en hageport med Hammerite - sånn som både dreper rust og ser pent ut etterpå - og etter det kom jeg til å nevne at det så ut som jeg hadde flekktyfus.



For spøk, selvsagt. Jeg så jo ikke sånn ut, for flekktyfus er noe helt annet enn et jevnt spredt prikkemønster og jeg har aldri hørt at det går spesielt hardt ut over nesen. Flekktyfus er rett og slett ikke noe man spøker med.


Hammerite er genialt, men utrolig sølete. I alle fall med min malerteknikk. Så jeg brukte plasthansker. Dessverre brukte jeg også favorittshortsen min, så nå er den hvit med sort mønster med innslag av gull.

Jeg kan gå med på at jeg så litt alternativ der jeg sto med hansker og håret i en såte, så verken negler eller hårtuster ikke skulle bli fulle av maling. Et par guttevalper som gikk forbi kom derfor med noen mindre flatteredene kommentarer, og jeg påpekte nokså barnslig at det var ferie, og at de ikke trengte å bevise for alt og alle at de var skoletapere før uti august en gang.

Ellers gikk malerjobben nokså greit.


Men altså, flekktyfus:

Du er ikke i tvil hvis du har flekktyfus. Det er liksom ikke sånn at du tenker «Oj, rakker'n, jeg føler meg litt tusp i dag. Lurer på om det kan være begynnende flekktyfus?».

Men hvis du ser et blåsvart utslett bre seg samtidig som du får hodepine, feber og indre blødninger, er det på tide å ta kontakt med kvalifisert helsepersonell. Ikke finn deg i et «ta to paracet og ring meg i morgen»-svar. Nei, har du indre blødninger, får de være så gode å gi deg prioritet fremfor folk med en ussel influensa eller blærekatarr.
*

Jeg skal ikke lyve for deg; det følger en viss sosial belastning med å ha flekktyfus. Du bør derfor tenke deg nøye om før du for eksempel poster diagnosen din på Facebook 

Har fått flekktyfus *surtsvettpannesmilefjes* og må ta det med ro en stund. Mottar gjerne sjokolade, dekkstift og gode tanker *grådigsmilefjesmedbollekinn* 

Husk at digitale spor aldri slettes, og at bilder av deg med heslig utslett både her og der kan komme til å bli et problem for deg i ettertid. En litt oppegående arbeidsgiver vil være skeptisk til å ansette en tidigere flekktyfus-smittet. Selv om de bekjenner seg til IA-avtalen

Hvis du ikke overlever, er dette selvsagt ikke ting du trenger å bry deg om.

Til forskjell fra vanlig tyfus som er en alvorlig form for diaré og som smitter ved inntak av mat eller drikke, smitter flekktyfus via lus. Kroppslus. Fra rotter til mennesker via kroppslus.

Hodelus er jo nesten blitt sosialt anerkjent etter at PR-byrået deres har lykkes med å få folk til å tro at de små krypene foretrekker rent hår, men kroppslus har en så dårlig sak at de vil ha vanskeligheter med å få selv det mest desperate byrået til å jobbe for seg.

Kroppslus er omtrent nederst på rangstigen over ekle ting man kan få. Den er til og med eklere enn flatlusa, men jeg vet ikke om den er frekkere.

Flatlusa har åpenbart også fått PR-hjelp. «Husk at all PR er god PR,» sa byrået etter at de hadde kastet ett blikk på substansen i historien og kjapt utarbeidet uttrykket «frekkere enn flatlusa».

Etter det sendte de en sekssifret regning og håpet at de aldri skulle høre mer fra den kunden. Historien sier imidlertid at enkelte av PR-byråets medarbeidere likevel stiftet bekjentskap med representanten for kunden etter et forholdsvis vått julebord året etter. Av en eller annen grunn ble flatlusa aldri fakturert for det møtet. 

*

Tilbake til flekktyfusen: Du må ikke gå og engste deg for flekktyfus. Det er mer sannsynlig at du blir påkjørt av en buss samtidig som du får en blomsterpotte i hodet enn at du får flekktyfus. I alle fall i løpet av denne sommeren. Forutsatt at du holder deg hjemme eller bare reiser i sentrale deler av Europa.

Men flekktyfusen har mange andre liv på samvittigheten. Særlig under første verdenskrig drepte den en hel haug. 

I dag dør det årlig ca 1.400 mennesker av sykdommen på verdensbasis, men de er langt unna deg og meg, og vi kan finne andre hjertesaker å bruke tiden vår på. Bekjempelse av rust, for eksempel. Eller frekke 15-åringer som kommenterer baken min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar