Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 20. juli 2012

Phoenix Vestfold

Jeg har en mann som liker amerikanske biler. I går brukte jeg derfor en halvtime av mitt liv i en bilbutikk som heter Phoenix US Cars.

Phoenix US Cars ligger ikke i nærheten av Phoenix. I følge Google Maps ligger Phoenix US Cars 8.422 kilometer fra Phoenix US, men det så ikke ut til å plage noen i Phoenix US Cars.

I tillegg til mellom 30 og 40 biler hvorav de fleste var Oldsmobiler eller Corvetter, hadde de flipperspill, gamle Cola-automater og en gammel sofa som kan ha vært et baksete i en Oldsmobil en gang.



De fleste bilene var utstyrt med små skilt som høflig ba om at man ikke tok på dem eller prøvde å åpne dører og panser. Etter å ha vært gift med en amcar-entusiast i snart 15 år skjønner jeg godt hvorfor man må være forsiktig med disse skjøre skapningene; Hvis man ser litt hardt på dem, må de på verksted. Og det blir som regel fryktelig dyrt.

En TransAm jeg kjente, var så fintfølene at den mistet eksosanlegget hver gang den kjørte forbi Holmendammen. Enten hadde den vannskrekk eller så var det rett og slett tilfeldig.

Stakkars bil. Det eneste det var mer synd på, var bankkontoen vår. Men et heldig bilverksted på Alnabru fikk ny smøregrav og ny kaffeautomat. Jeg ville trodd at de hadde fått nok til ny kalender også, men det var kanskje ikke årstallet som var det viktigste med den de hadde.

Jeg så ikke en eneste kalender hos Phoenix US Cars, derimot et advarende skilt:



Siden jeg tenkte at de sikkert ikke likte hunder bedre enn barn, tok jeg med meg bikkja en tur ut, og da fant jeg denne:



Kult? Jeg synes det var kjempesmart. Ikke bare slipper man å oppta en garasjeplass, men siden slike biler likevel ikke bør kjøre rundt på norske hullete veier, kan de jo like godt stå på et tak.

En annen fremsynt oppfinnelse var denne;


med dekk av stein! Det er jo en gavepakke til amcar-sjåfører som sliter dekk som andre folk sliter skosåler. I tillegg hadde den bare ett sete, og det synes jeg hadde vært greit, for da hadde jeg sluppet å svare på hvorfor jeg ikke ville sitte på i bilen hans.

Halvtimen jeg tilbragte i bilbutikken betalte seg; på vei hjem fikk jeg endelig den tørketrommelen som har stått på ønskelisten siden i fjor. Sommerhytte i Norge uten tørketrommel er slitsomme greier. Og da vi kom tilbake med bilen full av hvitevarer, var jammen den eksterne antennen til det trådløse nettverket ankommet også.

For raskt nett er nemlig også en nødvendighet når man skal feriere i Norge om sommeren. Hittil har været endret seg fortere enn Macen min har greid å oppdatere yr.no.

Nå er sommerønskelisten min tom. Og siden sommerønskelisten min også fungerte som arbeidsliste for min mann, blir jeg nødt til å bli litt kreativ ganske snart. Lediggang kan være roten til alt ondt, men oftere er det starten på et bilkjøp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar