Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 3. august 2012

Et fnugg av romantikk

Da vi var små, var det nesten obligatorisk å ha en favorittfarge. Selv i dag går folk rundt og har favoritt ditt og favoritt datt. Totalt ubegripelig, mener jeg. Men det er kanskje fordi jeg er litt i overkant hormonstyrt og at preferansene derfor varierer med månen og badevekten.

En gang ble jeg spurt om jeg hadde et favorittall. Jeg synes at jeg nokså vellykket dreide samtalen inn på utfordringer i psykiatrien.

Men jeg har et ord som jeg liker godt: FNUGG. Det kler forresten ikke å bli skrevet med store bokstaver, så: fnugg.

Fnugg er fint. Det er like morsomt som det er pent og svært brukervennlig. Du kan for øvrig nesten ha hvilken som helst talefeil og likevel greie å si fnugg.

*

Ikke et fnugg av sannhet
Hvis man sier det på den måten, understreker man det man mener mye bedre enn hvis man for eksempel skulle brøle "Du juger noe så inni hælvete!". Hvis du hører deg selv argumentere slik, kan du enten anta at du har tapt krangelen, eller at den du krangler med er enda mer vulgær enn deg.

Ikke et fnugg av bevis
Finner du ikke et fnugg av bevis, har du problemer. Særlig hvis du er detektiv. Hvis du er skurk eller advokaten hans, kan du være fornøyd, men husk at sannheten kommer frem til slutt.

Et fnugg er så lite at det ikke engang holder til en analyse i CSI Miami.

Jeg skjønner ikke et fnugg
Min mest brukte setning da mattelæreren min på gym prøvde å forklare meg hva delta x var. Da jeg spurte om han i det minste kunne fortelle meg hva det kunne brukes til i praksis, svarte han at det kom til å bli svært nyttig, ja nesten uunnværlig, hvis jeg noen gang skulle bli blikkinnslager.

Det var vel rett etter det jeg sluttet med matte for realfag og tysk, til fordel for sosialøkonomi og fransk, og min far, ingeniøren, lurte på hva det skulle bli av meg når jeg "sluttet med alt jeg synes var litt vanskelig". Han skulle bare visst hvor god jeg er i Sudoku.

Snøfnugg
Å, det er noe romantisk over et snøfnugg. Selv jeg som verken liker kulde eller snø, og bare går på ski for å forbrenne de enorme mengdene snop jeg inntok da jeg trengte å tenke på noe annet enn kulde og snø, synes ordet "snøfnugg" er pent. Også er det så lett; det liksom svever av sted, det er unikt (for det er jo som kjent alle snøfnugg) og forgjengelig (det gjelder også heldigvis de fleste snøfnugg). Ordet snøfnugg oser av julestemning og påskesol på samme tid. Det er til å bli helt ør av.

Støvfnugg
Støvfnugg er mye mindre enn et støvkorn. Det er så lite at det ikke regnes som støv. Støvfnugg er til bare for at man skal se solstråler som kommer inn av vinduet en vinterdag. Da svever det et titalls støvfnugg opp i luften, for å understreke at luften er full av sol.

Og solen er som kjent lys, livgivende og lovende. I motsetning til mørk, morderisk og mislykket.

Med mindre man har fått for mye av den. Men da har vi Aloevera. Og hudleger.

Fnugglett
Det er så man kjenner en fjær mot huden, ikke sant? Tenk "fnugglett berøring" og du skal være laget av stein hvis du ikke kjenner en romantisk streng vibrere et sted der inne. Hvis du er kvinne og på min alder, tenker du kanskje på historier i legeromaner eller i bladet Romantikk som du leste da du egentlig var for liten til å forstå det du leste, men som du likevel slukte fordi storesøsteren din eller (i mitt tilfelle) tanten din samlet på hele årganger.

Ingen romantikk i tilværelsen? Alt kan kjøpes.

*

Fnugg er dessuten ganske morsomt å uttale. Du får fn-lyden fra ganen og opp i nesen hvis du anstrenger deg litt, også har du den brå slutten som minner om Søvpilen og Månestråle. Ugg, ugg.

Jeg vet ikke hvem som fant opp ordet fnugg, men jeg vet det var en danske. Det er beslektet med det gamle nordiske ordet "fnykr" som betyr stank. En lett stank da, vil jeg tro.

Fnugg er også beslektet med ordet "fjon", men det liker jeg ikke så godt. Det kommer av at jeg i alle år har fått høre at hodehåret i vår familie ikke nødvendigvis har vært det vi har skrytt mest av. Og at det nærmest har vært litt tynt; litt fjonete.

Visstnok ble jeg født med en masse blåsvart hår, men da jeg ble så gammel at jeg skulle til fotografen, hadde det meste falt av, og moren min måtte feste den rosa sløyfen i håret mitt med limbånd. Jeg husker jo ikke dette, men jeg vil vel anta at håret mitt var tykkere før limbåndet ble fjernet enn etterpå.

Fjon er negativt ladet, fnugg er bare positivt.

Så lenge det ikke handler om diamanter, selvsagt. Hvis kjæresten din gir deg en diamant på størrelse med et fnugg, kan du likegodt børste støvet av en gammel legeroman.


2 kommentarer:

  1. He he ..... Så sant så sant den siste kommentaren om diamanter ..... Og de må være mye større enn støvkorn også;)

    SvarSlett
  2. De kan strengt tatt ikke bli for store.

    SvarSlett