Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 9. august 2012

Griseromper og blanke ting

Stømmen skulle kobles ut fra klokken 11.30 til 14.00, og jeg ble helt apatisk. Det virket som om alt jeg kunne tenke meg å gjøre var avhengig av strøm; dusje og vaske håret? Nope. Ingen føner. Spise restemat fra i går? Nix. Microen lot seg ikke starte. Riste brødskiver? Dessverre. Brødristeren er fra dette århundret.

Heldigvis kom solen glimtvis frem, og jeg kunne sette meg ut. Utstyrt med pelspledd og ulljakke. Og en bok. Etter fem minutter gikk jeg inn for å hente papir og penn. Jeg hadde nemlig gutta som tok strømmen bare ti-femten meter unna meg, og de snakket så spennende at jeg bare måtte notere. I læringsøyemed, selvsagt.

Jeg døpte dem umiddelbart Pompel og Pilt. Begge hadde stolpesko med pigger og masse utstyr som hang ned fra beltene. Veldig stilig.

Reparere, separere, fakturere, dividere, korrumpere

Jeg gledet meg til å lære mye nytt, ikke minst studere fagspråket. Ordentlige navn på det jeg kaller dingser, greier og ting har alltid interessert meg. Dessuten; Hvis man har plukket opp et par fraser fra fagområdet til den man snakker med, får man en hel masse ekstrapoeng. Og jeg trenger alltid ekstrapoeng.

Neste gang du snakker med en bilmekaniker, kan du jo nevne at du tror du har litt trøbbel med kaliperen din. Han vil bli SÅ imponert. Jeg lover.

Nå så jeg frem til å kunne konversere en elektriker en gang i fremtiden. Jeg satt klar med pennen min:

Pompel (som sto på bakken): Hva er forskjellen på den blanke og den andre?
Pilt (som hang oppe på stolpen): Produsenten.
Pompel: Åkei.

Pilt: Kan du sende meg den piggen?
(Pompel fester noe til et tau og sender det opp.)
Pilt: Nei, ikke den pigg-piggen. Den piggen som er blank på den ene siden.
Pompel: Hæ? Å, ja, den!

Pompel: Er'e no' mer du trenger?
Pilt: Nei.

(halvannet minutt etter)

Pompel: Er'e no' mer du trenger?
Pilt: Nei, men du kan jo begynne på den andre stolpen.
Pompel: Åkei.

Pilt: Kan du gi meg den blanke?
Pompel (som fremdeles var på bakken): Åssen blank?
Pilt: Den som hører til den klemma du brukte i stad.
Pompel: Åkei. Eriksen?
Pilt: Nei, den andre.
Pompel: Åkei.

Pompel: De var strøkne!
Pilt: Hæ?
Pompel: DE VAR STRØKNE!
Pilt: HÆ?
Pompel: Ikke no'.

Pompel (som enda ikke hadde kommet seg opp i stolpen): Er'e no mer du trenger?
Pilt: Nei.
Pompel: Åkei.

(halvannet minutt senere)

Pompel: Er'e no mer du trenger?
Pilt: Nei, det går greit.
Pompel: Da går jeg opp.
Pilt: Fint, det.

Pilt: Eller jo, jeg trenger en pigg-blank.
Pompel: Åkei.

Pilt: Nå sendte du den pigg-piggen igjen.
Pompel: Åkei.

Pompel (endelig oppe i en stolpe): Kan jeg kjøre E rett innpå denna?
Pilt (som hadde krabbet ned fra stolpen): Nei, det kan du ikke. Bare klipp av den blanke slik at de ikke stikker ut. Vil du at jeg skal komme opp eller no?
Pompel: Nei, da.

Pilt: Har du tau? Eller drill?
Pompel: Ja.

Pilt: Kanskje griserumpa er større, men det ser du med en gang du prøver.
Pompel: Åkei.

Pilt: Bare klipp av den blanke så den ikke henger ut.
Pompel: Åkei.
Pilt: Skal jeg komme opp?
Pompel: Nei.
Pilt: Har du tau?
Pompel: Ja, og drill.

En dame kommer forbi: Får vi strøm igjen snart?
Pompel: Den kommer nok.
Damen: Fint, for jeg fikk ikke opp garasjeporten og da fikk jeg ikke ut bilen.
Pompel: Åkei.

Pompel (til Pilt som står på bakken): Ser du hvor den porselensbiten ble av?
Pilt: Den falt rett ned.
Pompel: Vi lar'n ligge.

Pilt: Husk at du må ha L1 på toppen.
Pompel: Ingen som var trefase?
Pilt: Jo, denne.

Pompel: Faen!
Pilt: Kanskje du kan putte griserompa helt inn?
Pompel: Åkei.

Pompel: Kan jeg få opp Eriksen?
Pilt: Du kan få opp Eriksen, vil du det?
Pompel: Åkei.
Pilt: Har du endefestet der oppe?
Pompel: Ja.

Pilt: Du kan godt skru griserompa enda lenger inn. Var den hard?
Pompel: Ganske hard på slutten, ja.

Pompel (ser på ledningsspennet over veien): Ganske bra høyde over veien, i alle fall!
Pilt: Høyden er bra. Det er det ikke noe å si på.

Pompel: Det er grei høyde nå.
Pilt: Det ser du nesten best der oppe fra.
Pompel: Åkei.

Pompel: Jeg ser det er en fin sving på'n.
Pilt: Ja, det er fin sving.

Pompel: HÆVETE!
Pilt: Hæ?
Pompel: HÆLVETE! Kabelen er en centimeter for kort!
Pilt: Å, ta i nå.

Pompel: Nei, den er for kort. Hælvete.

(etter fem minutter og mye rugging på stolpen)

Pilt: Noen ganger er det enklere å la endestykket ligge rett i griserompa.
Pompel: Åkei.

OG DET SIER DU FØRST NÅ, DIN KØDD! holdt jeg på å skrike. Jeg fulgte jo med på dramaet i åndeløs spenning.

Pilt: Brettet du null'en helt tilbake?
Pompel: Ja. Den som var helt blank?
Pilt: Flott, flott. Da går vi videre.
Pompel: Åkei.

Etter en kort vurdering har jeg bestemt meg for å unngå å snakke fag med elektrikere. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på å spørre om de foretrekker at endestykket ligger rett i griserompa, og hvis jeg vil snakke om blanke ting, snakker jeg heller med en gullsmed.


2 kommentarer:

  1. Jeg ler meg i hjel, for en fantastisk blogg!!! Jeg har fått et annet forhold til griseromper nå for å si det sånn...

    SvarSlett
  2. Hei, Olaug

    Jeg har aldri hatt forhold til griseromper, men nå har jeg lyst til å klartre opp i stolpen for å se hva det er. Dessverre er den dumme greia strømførende.

    :-)

    Ha en super dag! Håper du både har fint vært og ferie.

    Birgitte

    SvarSlett