Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 27. oktober 2012

Feminisme a la Birgitte

Jeg skal helt til Georgia. Ikke Georgia, USA, men det andre Georgia - det som er et land i øst. Det er fryktelig langt til Georgia, og jeg skal selvsagt ikke gå. Jeg skal fly.



Når jeg skal fly og være borte én natt eller mer, forbereder jeg meg. Jeg skriver pakkelister og jeg tenker veldig praktisk når det gjelder sko, vesker og smykker. Noen ganger greier jeg derfor å bruke ett par sko til to antrekk. Veldig plassbesparende. Men som oftest bruker jeg tre par sko til ett antrekk (flate, mellomhøye og skyhøye - men vet jo aldri hvilket humør man kommer til å være i).

Som regel må jeg kjøpe en ny koffert før jeg skal fly hjem igjen, for det er alltid så mye pent i utlandet.

*

Sminke og toalettsaker er et pakkekapittel for seg; Jeg bruker nøyaktig 50 minutter på badet hver morgen. Hvis jeg må vaske håret tar det 30 minutter mer. Det sier seg selv at bagasjen preges av disse rutinene: toalettmappen min er på størrelse med andres håndbagasje.

Denne gangen skal jeg overnatte to netter. Det betyr at jeg trenger fire antrekk, inkludert noe pent jeg kan ha den ene kvelden. Selv om jeg har skrevet to utkast til pakkelister, har jeg så langt ikke kommet i havn med hva jeg skal pynte meg med.

Hvorfor? Jo, jeg kan bare ha med meg håndbagasje! Jeg må klare å pakke alt jeg trenger i en koffert som er så liten at jeg hadde fått plass til tre på samme størrelse i kofferten jeg tenkte å bruke! Det å ha med meg tre alternative antrekk til en hver anledning, er således helt umulig.

Og hva med hårspray, kremer, sparkelmasse og kitt? Det er jo ikke engang lov å ta med seg, etter hva jeg har forstått?

*

Feminister, hvor er dere? Søstre i kvinnekampen, kom og hjelp! Å ikke kunne sjekke inn bagasjen må da være verdt å gå i tog for? "Kun håndbagasje" er kvinnefiendtlig, det er et tiltak som fratar oss våre rettigheter.

Dette forhistoriske tiltaket er selvfølgelig oppfunnet av menn som mener at den såpen de finner på hotellet er helt super, og som mener det holder å bruke én dress, ett par sko og to skjorter til sammen på en slik tur.

Menn, altså. De har alltid hatt litt mindre håndbagasje enn oss kvinner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar