Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 6. oktober 2012

Husk Kleenex

"Ha, ha, ha! Heter det virkelig Pikktjern? Kødder du?" lo jeg. Men jeg hadde hørt feil; vannet vi gikk forbi het Piktjern. Pysete. De hadde null humor de som gikk her oppe og ga knatter og knøs navn.

Før jeg ble så fjellvant, hadde jeg antakelig trodd at dette var gravstedet til en eller annen

Jeg har vært på min andre fjelltopp på to dager. Eller på 44 år. Alt ettersom man ser det. Dagens topp het Flentpiken og ligger på over 1.200 meter. Jeg merket en enorm forbedring fra i går, da jeg ble forbigått av pensjonister, trodde jeg skulle dø og fantaserte om å ringe Luftambulansen og juge om at jeg hadde brukket benet.

Denne gangen hvilte jeg bare to ganger, og den ene gangen fant jeg til og med en stein som så ut som en stol. Da fikk jeg et klart inntrykk av at jeg og naturen kan bli venner på ordentlig. Godt den har skjerpet seg.

Steintøff stol. Design: Naturen

Akkurat der og da kunne jeg ikke huske at jeg hadde sittet i en bedre stol

Ingen insekter, ikke dårlig vær og ingen skumle dyr. Bortsett fra en løve, men den var kosedyret til en seksåring som også var på tur.

Et toppmøte

Jeg anser meg nå som "fjellvant", men innser at en som ikke engang med en pistol mot hodet kan peke sånn cirka hvor nord er, og som bare kan høyre og ikke venstre, aldri kommer til å bli "svært fjellvant". Dessuten har jeg ikke skikkelige fjellstøvler, men akkurat det kan endre seg allerede førstkommende mandag.

*

Her er det jeg har lært i dag:

1 Hvis du har like store ører som meg og det blåser, er det lurt å stappe noe inn i dem, ellers får du vondt i hodet. Du kan bruke Kleenex eller lav. NB Lav kan være litt vanskelig å få ut igjen.
2 Det er lurt å huske å ta med seg Kleenex.
3 Hvis du holder på å falle, er det nesten ingen vits i å holde deg fast i strå. Det er heller ingen vits i å fortsette å klamre seg til stråene når du ligger med brillene ned i et gjørmehull.
4 Det er VELDIG lurt å ta med seg Kleenex.
5 Hvis bikkja er så pysete at han ikke tør å gå over en elv, må han bæres, men husk å kaste ham inn på land før du mister balansen. Ingen vits i at dere begge havner i vannet.
6 Kleenex har bare begrenset verdi når det gjelder å tørke noen som har plumpet i en elv.

*

Hvis naturen fortsetter å oppføre seg, kan det hende vi treffes igjen. Det er et par topper til rundt her, og jeg har regnet ut at hvis jeg går fort i fjellet i to timer, kan jeg dytte i meg både sjokolade og potetgull når jeg kommer hjem uten at jeg legger på meg.

Alt handler om riktig motivasjon.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar