Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 25. oktober 2012

Snø-løgnene

Hvem er det som er ansvarlig for denne hjernevaskingen vi har blitt utsatt for siden vi var barn? Den som innbiller oss at vinter og snø er synonymt med en lykkelig, sunn og påskebrun nordmann?

Jeg har hatt nærkontakt med snø i dag, og den var aldeles ikke sympatisk; Den kom i form av nåler.

Retningen var horisontal og styrte rett i fleisen på alle jeg så uansett hvilken vei de gikk. Et slags unaturlig naturfenomen.

Ikke gadd den å legge seg heller. Det ble med andre ord ikke noe "himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer" selv om mange mener denne sommeren ikke bare ble stavet "høst" men at den også var litt kort. Tre timer på et helt år, er jo til å grine av.

*

Hvis du sier "vinter og sne", begynner du å synge litt inni deg og tenke på Wenche Myhre da? Det gjør jeg. Og ikke bare det, men jeg nynner litt også, smiler og ser drømmende ut i luften. Hvis jeg ikke tenker meg om. Det er bevis nummer én på at noen har hatt en plan med dette. For jeg hater snø og kulde, og ser helst at vi begynner å snakke om kulde når vi snakker om snø, for de to henger jo alltid sammen.

De har ikke lykkes helt disse hjernevaskerne, for jeg kan bare akkurat strofen "vinter og sne, en skiløper suser av sted" og så blir jeg sittende og lalle de merkeligste ord som antakeligvis innimellom treffer en riktig stavelse. ("Vinter og sne, en skiløper suser av sted, na-na-nana-nana-NA-NA-står. Na-na-na-na-na-nanana-VÅR!")

*

Et annet bevis på hjernevaskingen er Ole Brumm som vagger godslig avgårde og synger "Det snør, det snør, tiddelibom" som om snøen er det hyggeligste den lille bamsen kan tenke seg etter honning.



Må jeg få lov til å minne om at han skulle vært i hi for lengst når snøen begynner å dale? For når snøen legger seg, dekkes dyrenes mat til og pelsdottene har et halvt år med kulde og sørpe foran seg. Dyr som går i hi er hakket smartere enn resten av oss.

*

Mitt siste eksempel er kanskje litt søkt, men de av dere som er like konspiratoriske som meg vil følge tankegangen; Noen som har hørt om snøengler? Nei, så vidt jeg vet har det ikke noe med kongehuset å gjøre, dette handler om å lure små barn til å legge seg ned i snøen og vifte med armer og ben.

Hvordan i himmelens navn kan man mene at sporet de etterlater seg likner på en engel? Nå forventer jeg ikke at noen faktisk verken tror på engler eller har sett en (noe som kanskje kommer ut på ett) - jeg sikter til de stiliserte glansbildeenglene med kjoler og vinger.

Ikke med min beste vilje kan jeg få den gropa en unge kledd i parktantens drøm etterlater seg til å likne en engel. Hvis jeg skulle karakterisere resultatet, ville jeg kanskje ment at det liknet kona til en kakemann, men det hadde vært en særdeles velvillig tolkning. Men nei, da. Den har jeg aldri fått gehør for. Tvert i mot virker det som noen mistenker meg for å ikke like barn når jeg står der og klager.

Når det er sagt, er det ikke alle barn jeg liker heller - i likhet med voksne. Jeg har aldri forstått denne generaliseringen. Noen unger er jo rett og slett ufordragelige både i oppførsel og hygienisk fremtoning. Den uhygieniske fremtoningen har dessuten en tendens til å bli forsterket når det er kaldt.

*

Nå må vi snart kalle en snøskuffe for en snøskuffe. Det er forskjell på snø og snø. Snø som ligger pent brøytet og fremdeles er hvit mot sort asfalt, kan være ok og påskesol som glitrer i snø er jeg for. Men det  er jo et sant helvete de månedene snøen bruker på å bestemme seg for å ende opp på den måten!

Kan vi enes om at snøen kan holde seg over 800 meters høyde? Den hører ikke hjemme i tettbygde strøk, der har den rett og slett gått av moten.

*

Da gjenstår det bare å finne ut hvem som er ansvarlig for å ha ført oss bak lyset siden VM på ski i 1966. Det var nemlig da frøken Myhre begynte å synge på den irriterende sangen som har smittet nordmenn med falske forhåpninger i generasjoner.

Tips mottas.


2 kommentarer:

  1. Jeg liker vinter jeg. Liker ikke våt, mørk høst. Derfor er skikkelig vinter med ordentlig tørr snø. Jeg kan kun smøre med blått og hater salting på veiene.
    Men visst er det kaldt og gufsete noen ganger. Synes du heller skal sette på Jokke:
    http://www.youtube.com/watch?v=-wha7kcjlN4

    SvarSlett
  2. Takk! Det hjalp. Jeg takler det meste hvis jeg ikke fryser. Jeg hater å fryse.

    SvarSlett