Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 11. november 2012

Hurra for far

I dag hedrer vi far. Akkurat nå står husets far på kjøkkenet. Han er akkurat ferdig med å vaske opp stekepannen han brukte til å lage egg og bacon slik at resten av familien skulle bli gode og fete, og nå brer duften av Jif seg ettersom han også er veldig nøye på å vaske over kjøkkenbenken til slutt.

Jammen er det grunn til å hedre en sånn mann. Hipp, hurra!

*

11. november er ikke bare en norsk farsdag. I mange andre land hedres veteraner i dag. Bakgrunnen for at Veterandagen - eller Remembrance Day - ble lagt til 11. november, var at kamphandlingene i den store krigen, i ettertid kalt første verdenskrig, stanset akkurat den dagen.



Da man senere så at enger av valmuer dekket det som tidligere var slagmark, ble blomsten et symbol for falne og veteraner i alle senere kriger. Den blodrøde blomsten er lett å få øye på, og den blir brukt av mange.

Her ser vi en litt krøkkete programleder fra Top Gear som støtter veteraner og falne 
I Norge hederer vi veteraner på frigjøringsdagen den 8. mai. I tillegg har vi en minnedag for falne den første søndagen i november.

*

I dag faller farsdagen sammen med Remembrance Day, og det er svært passende hvis vi ser på bakgrunnen for farsdagen; i 1909 ønsket Sonora Smart Dodd fra Washington å hedre sin far som var veteran fra borgerkrigen. Hun fant altså opp farsdagen, og så spredte den seg - antakelig med god hjelp fra handelsstanden - langsomt fra land til land. I Norge begynte vi først å feire far med en egen dag etter andre verdenskrig.

*

Siden jeg allerede har fortalt at faren her i huset står og slaver på kjøkkenet, er det vel ikke oppsiktsvekkende at jeg røper min manglende entusiasme for denne hyllesten av fedre. Jeg synes man skal hylle fedre som bør hylles hele året, og det mener jeg også at jeg gjør:

Min mann får benytte kjøkkenet så mye han vil, og siden jeg vet at han gjør en bedre jobb enn meg både når det gjelder å lage mat og å rydde opp, ser jeg ingen grunn til å klage. Tvert imot; jeg passer på å rose ham.

Og det er akkurat slik ekspertene anbefaler at man skal gjøre det. Forsterkning av positiv atferd, tror jeg det kalles. I alle fall når det gjelder hunder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar