Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 27. november 2012

Mote med hjertelag

Hver gang jeg har hørt en eller annen moteguru si at "alt er lov i år", har tærne mine krøllet seg litt. At mine tær krøller seg, er et udiskutabelt tegn på at jeg er irritert. Det er ikke viljestyrt. Tåkrølling er omtrent som hikke. Eller rødming. Men jeg rødmer veldig sjelden.

*

For det har jo vært helt tydelig at slett ikke alt har vært lov. I alle fall ikke hvis man skal være trendy eller stilig.

Tenk deg at du møter en fyr i OL-jakka fra 94.

Jeg var der da det skjedde. I 94, altså. OL-jakka var ikke fin da heller.


Eller en dame i litt skeivgåtte snowjogs. Du tenker kanskje at de har kledd seg fornuftig, fordi været den dagen var skikkelig guffent. Men særlig elegant? Neppe.

*

Jeg har misforstått. Jeg har rett og slett misforstått når motemenneskene har sagt at alt er lov. For de mente aldri at man skulle henge seg opp i boblejakker og stygge boblesko.

De har alltid beveget seg i en helt annen sfære enn meg.

Egentlig er de nemlig omsorgsfulle og gode mennesker; De gjør sitt beste for å hjelpe oss som har et par skavanker å skjule. Det eneste skavank-unntaket er valker. Forutsetningen er derfor at du har en BMI på 2. Noe som betyr at du må være to meter høy og veie åtte kilo.

Jeg har en BMI på 21, men setter selvsagt likevel pris på deres godhet for andre.

*

Har du for eksempel litt kort nakke - litt sånn hodet rett på skuldrene-look - kan du glede deg over disse kreasjonene:


Eller denne - som i tillegg skjuler en hver pukkelrygg:




Har du ikke midje, og ser litt ut som er nerd? Du er helt om dagen, helt om natten og helt i tett tåke i dette:



Noen ganger fotograferer de modeller som har utfordringer når det gjelder koordinering (mulig også alvorlige skjelettsykdommer), og det kan jo trøste alle oss som er litt stive og støle og som til stadighet velter kaffekopper og minst knuser ett glass i måneden:


Jeg sender også en hyggelig tanke til designere som legger sjelen sin i å lage plagg de som har alvorlig whiplash kan bruke uten å bli sett rart på:


Hvis du må gå med krave fordi dusten i bilen bak deg lå for nært da du bestemte deg for å tråkke på bremsene, bør du umiddelbart løpe og kjøpe denne saken. Og hvis noen likevel ser rart på deg, går du jo uansett med hode høyt hevet, så det er de som vil føle seg dumme når de bare får tenkt seg om.

Nesten helt sikkert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar