Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 8. november 2012

Vil du heller gå naken?

Er du motstander av pels? Ville du heller gått naken? Jeg kan godt være med på å knuse kneskålene til dyremishandlere, dra ut neglene på dem eller prikke dem til døde med en tynn nål. Ikke rent bokstavelig, selvsagt, for min metode ville nok heller vært å anmelde dem. Jeg vil jo ikke synke ned på deres nivå. Dessuten er jeg ikke pelsmotstander.

*

Jeg tror ikke på at alle er gode på bunnen. Noen mennesker er onde. Punkt slutt. Hvordan de ble slik, kan sikkert forklares, men det hjelper lite for den stakkaren de har latt ondskapen gå utover.

Ikke misforstå, nå. I utgangspunktet er alle like, men hvis du mishandler eller dreper noen med fullt overlegg, har du etter min mening sagt fra deg en del rettigheter til å bli behandlet som oss andre.

Jeg mener at straff bør føles som en straff, at den godt kan være lang og at det bør være fullt mulig å ta fra noen ytringsfriheten på lik linje som man tar fra dem retten til å gå ute blant folk. Noen bør sperres inne på livstid - og da mener jeg at de ikke skal få én eneste time i friluft før de dør - men det er også viktig at de som en gang skal være sammen med oss andre får mulighet til å fungere i samfunnet vårt.

Det er i alles interesse at de den dagen de slipper ut av fengselet, finner på noe lovlig i stedet for å traske rett tilbake til kompisene sine som har raffinert skurkemetodene siden sist de så hverandre. Mennesker må få mulighet til å gjøre en innsats. Til å komme på rett kjøl og til å bidra til samfunnet.

*

Denne innledningen var egentlig bare en kronglete vei inn i dagens tema; nemlig pels.

Jeg har tre minkpelser. Den ene ser ut som den kommer fra en hvit og brun zebra (den kjøpte jeg brukt), den andre er vendbar, sort og klippet (to jakker i én) og den siste er en tradisjonell brun sak som er ca 3/4 lang.

De to første kan jeg komme unna med (antakelig fordi de fleste tror jeg går med fuskepels), men når jeg har på meg den siste kunne jeg likegodt hatt en slave i bånd - hvis jeg skal dømme etter blikkene til de jeg møter.

En gang sa jeg at den var laget av frittgående zebra, men det var visst ikke morsomt

Pels er ut, jeg har fått med meg det. Og jeg ville nok ikke kjøpt en minkkåpe i dag. Kall meg gjerne feig, for grunnen min er ikke først og fremst hensynet til dyrehold. Jeg forutsetter nemlig at de seriøse pelsforhandlerne selger pels fra dyr som har hatt det bra, slik jeg forventer at andre selger mat og andre produkter som er produsert på en måte der regler og forskrifter er fulgt til punkt og prikke. Men jeg orker ikke gå rundt med en følelse av at jeg må forsvare meg hele tiden.


*

Jeg har imidlertid to argument jeg gjerne vil hevde;

1) Hvis vi skal være konsekvente, må vi se på alt dyrehold. Gule, pusete kyllinger tipper ikke rundt omkring og finner korn mellom fete, grønne gresstrå før de - helt uten å skjønne hva som skjer - blir slått lett i hodet slik at de besvimer før hodet blir fjernet.

Nei. De ser for det første ikke gule og pusete ut, og de blir proppet fulle av mat slik at de skal vokse fort. De må sloss om plassen (begrepet "frittgående" har sine mørke sider på et sted der uttrykket "hakkekylling" ble oppfunnet), de blir kakket i hodet av de kyllingene som er sterkere enn dem, og deretter blir de utsatt for masseslakt.

Hunder slipper heller fri fra oss mennesker. Mange blir alet frem uten hensyn til syn- og skjelettproblemer, og noen raser har til og med mistet muligheten til å føde valper selv. Tispene må forløses ved keisersnitt. Jeg har hatt keisersnitt en gang. Det var ingen spøk.

Denne er av porselen og står i bur fordi den er redd for å knuse

2) Hvis man er mot pels, mener jeg at man også må ta avstand fra fuskepels. Går du med fuskepels og er mot pels, vil jeg gjerne høre hvorfor du ikke vil ha på deg en pels som har sittet på en mink eller en rev som har hatt et helt greit liv. For det var nemlig en forutsetning også for meg da jeg kjøpte jakkene mine.

Fuskepels anser jeg som reklame for pels. Og jeg skjønner ikke at pelsmotstandere vil gå rundt med noe som til forveksling er likt noe de mener er grusomt.

*

Jeg synes pelsverk kan være pent. Dessuten er det varmt. Pels har vært brukt i kalde land så lenge det har vært mennesker i landene. Det er for galt å fordømme en hel industri på bakgrunn av noen kriminelle dyremishandlere. Det er dessuten både lettvint og kunnskapsløst. Fordømmelse bringer ikke verden fremover - fordømmelse stanser den.

3 kommentarer:

  1. Hm... interessant blogg med mange gode poenger. Vel, jeg mener også at pelsverk kan være fint. Men (oppdratt av jegere og småbrukere som jeg er) mener også at skal man ale opp et dyr for slakt, da skal man bruke hele dyret. Derfor trasker jeg lykkelig rundt i sauepels mens jeg handler fårikålkjøtt. Kanin har jeg etter noen runder i tankeboksen godkjent, da jeg ikke hadde hatt noen kvaler med å spise kanin hvis jeg fikk det servert. Dessuten tror jeg kaniner flest lever et ålreit liv i fangenskap, med de fleste av sine behov dekket.

    Dette tror jeg ikke er tilfellet for rovdyr. Disse dyra trenger voldsomt mye større plass for å få utløp for instinktene sine. Bare se på kravene som stilles for å ha ulv o.l. i nordiske dyreparker - de har digre, inngjerdede områder med skog og vann, og bare 2-3- individer pluss eventuelle unger på denne plassen. Slik drift kan neppe bli lønnsom som pelsfarming... Dessuten brukes ikke kjøttet, det kasseres eller brukes muligens til dyrefór. Dette mener jeg er prinsipielt feil. Ikke jakte dyr kun for horn, pels, tenner (eller testikler eller noe annet gugge som brukes i kinesisk medisin). Jakt og slakt er først og fremst matauk, dernest bør man ta vare på alle ressurser.

    Helt enig mtp kyllinger - denne matindustrien bør gåes etter i sømmene og vel så det!

    Men fuskepels altså. Jeg synes utsagnet ditt om at fuskepels er reklame for pels, blir som å si at push-up BH er reklame for silikon, eller at testing på cellekulturer er reklame for dyreforsøk... Det finnes et fenomen som gir ønsket effekt, men oppleves moralsk forkastelig. Så finnes det et alternativ, som gir en lignenede effekt, og er moralsk uproblematisk. Så velger man, da.

    Hilsen hu i fuskepelsen.

    SvarSlett
  2. Takk for argumentene dine!

    Jeg ser absolutt argumentet med å bruke hele dyret, det er et godt argument mot mink-, ulv- og revepels. Men jeg står fremdeles for at jeg synes det er rart at de som er prinsipielt mot pels synes det er ok å bruke fuskepels. Dessuten må jeg få understreke at jeg ikke er det minste imponert over pelsindustriens innsats for å rydde opp i mishandlingen som åpenbart fremdeles pågår - og at de skal subsidieres kan jeg ikke forstå.

    Birgitte

    SvarSlett
  3. Ja, du har satt fingeren på flere poenger her. Flott! Jeg merker at flere og flere utenfor pelsdyrnæringa ser at den ensidige propagandaen mot næringa må være feil. Med en slik produksjon ville det nok blitt dårlig med inntjening.

    Selv er jeg opptatt av å ta vare på ressurser.

    Pelsdyrfor lages av blant annet av biprodukter fra slakteri og fiskeri. I tillegg brukes feilprodukter fra næringsmiddelindustrien; ost med for mye sporer, pizza med fyllet feilfordelt... med andre ord det vi som forbrukere ikke ønsker å kjøpe. I enkelte tilfeller kunne noen av disse ingrediensene vært et avfallsproblem.

    Pels som produkt er kvalitetsvare og kan brukes i flere tiår. Når pelsen er oppbrukt er den et organisk avfall og inngår i et biologisk kretsløp.

    Til sist er det viktig å få fram at vi bruker hele dyret. Alle skrotter leveres til Norsk Protein. På bloggen min finner du en liten omtale om Norsk Protein skrevet i mai 2012. Du finner også en informativ film. Norsk Protein omdanner sine råvarer til proteinmel og fettstoff. Proteinmel fra mink og rev brukes som energikilde i betongproduksjon. Asken som blir igjen inngår i betongen. Fettstoffene brukes også som energi. Altså brukes hele dyret og kan derfor ikke brukes som noe argument mot produksjonen i Norge.

    Jeg såres når det skrives at det åpenbart foregår mishandling av dyr i pelsdyrnæringen. Min kjennskap til næringa og dens utøvere tilsier at det er høyst seriøse aktører. Dessverre ser vi at også i vår næring kan enkelte miste sin dømmekraft. Det er en personlig tragedie. Det ser vi også i andre yrkesgrupper; helsearbeidere, lærere, politikere og andre husdyrprodusenter. Sjelden ser vi at man må stå til ansvar i en offentlig gapestokk, det har representanter fra min næring vært nødt til. Samtidig har de blitt fremstilt som malen. Jeg synes det er trist og beklagelig.

    Nå håper jeg at både du og Siljen kan ikle dere ekte pels med stolthet. Det gjør jeg!

    SvarSlett