Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 10. november 2012

Øyet som ser

"Å, nei! Ikke gjør det!" tenkte jeg da jeg fikk se siste nummer av KK. Nummer 45. Det var vel neppe den reaksjonen KKs redaksjon ønsket seg av en av sine mest trofaste lesere. Årsaken er dette:



Her har de plassert Pia Tjelta og Jenny Skavlan på forsiden for at de skal få fortelle hele Norge at de helst kler seg i brukte eller omsydde klær. Et budskap jeg har mye til overs for, så lenge ingen forventer at jeg skal gjøre det selv. Jeg har hatt min tid i hjemmesydd, for å si det slik.

Hjemmesydde skinnklær. Min mors design.

Problemet mitt med denne forsiden, var at de to vakre kvinnene har blitt photoshoppet til man ikke lenger kan se hvor den ene begynner og den andre slutter. Er det bare meg, eller går en slik digital sminking litt på tvers av budskapet jeg synes KK ellers prøver å stå for; "former er fint", "smink deg naturlig", "du er god nok" og så videre til man dør av kjedsomhet eller forvirring?

Hvis man greier å se bort fra at KK nå ser ut som et hvilket som helst tysk dameblad ...

Ikke bli redd, hun er ikke ekte
Hvis man altså ikke irriterer seg så mye som jeg gjorde da jeg først så hvordan de hadde ommøblert ansiktene på de to damene, kan man sikkert finne mye bra i dette nummeret av KK også, men jeg klarte bare å tenke på hvor pinlig det må være for Pia og Jenny når de plukker ut en boks hermetiserte tomater eller strekker seg etter en pakke egg i nærbutikken;

For der kommer en alminnelig KK-leser mysende og sier "Jøss, hadde du ikke hatt så mange føflekker i trynet, hadde du sett ut som hu derre Tjelta, eller hu derre Skavlan!". Eller de kunne ha møtt noen som sa "du er ikke så pen som jeg trodde". Eller (og denne er antakelig den verste); de doller seg opp og møter noen som mener at de ser litt slitne ut.

Jeg klarte selvsagt ikke å la være å lese artiklene som hørte til forsidebildet, og det var da jeg så hvor mye de faktisk har køddet det til. For inne i bladet skulle ikke fargepaletten lenger være i høstens nyeste farger; sjøgrønt og aubergine - der skulle det matche Jenny Skalvans flotte statementsmykke.

(Kan noen forresten forklare at et kjede ikke blir fint selv om det er digert og kalles statementsmykke? Gudhjelpemeg, så mye ræl det er der ute.)

Jenny har nemlig kjøpt et smykke i New York for 150 dollar, og for å gjøre bildet ekstra fint, har øynene hennes jammen skiftet farge siden jeg så dem på forsiden. Da var de sjøgrønne, her var de plutselig blitt blå.



Men det kan jo ha noe med humøret å gjøre. Når jeg blir forbanna, blir mine grønnbrune øyne sorte. Da er det best å skygge banen. Sist det skjedde? Det var da min mann nektet å være enig i at Skavlan hadde fått blå øyne på det siste bildet. Han mener de er grønne her også.

Selv ikke da jeg klippet ut øynene fra bildene og satte dem ved siden av hverandre, gikk han med på at jeg har rett. Og ikke bare det! Han mener at folk som fjerner øyne fra bilder er spik, spenna gærne. Men der tar han i alle fall feil.

Og det kommer han nok til å være enig med meg i når jeg låser opp badedøren en gang i morgen ettermiddag. Dessuten; hadde jeg vært gal, hadde jeg vel ikke husket å ta ut rensekremen min før jeg låste ham inne.


2 kommentarer: