Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 21. desember 2012

En oppdragelsesglipp

Vi var på vei til årets førjuls-lunsj; mine to sønner og jeg. "Å, det blir så smooth å komme tilbake til skolen igjen i januar, ass," sa den yngste. Jeg tenkte "Dommedag, my ass. Dette er det beste jeg har hørt siden han sa at han godt kunne spise fisk, så lenge den var pakket inn i bacon. Endelig har han sett verdien av utdanning".



Han fortsatte "Det blir så digg å kreve inn penger av alle de teite jentene som veddet på at det skulle bli dommedag!"

*

Jeg ble raskt satt tilbake i det virkelige livet: "Har du veddet med jentene på skolen om jorden skulle gå under eller ikke???"

"Ja."

"Men, men ... så de veddet på at den skulle gå under?"

"Jepp."

"Og hvordan hadde de da tenkt å kreve inn penger fra deg?"

"Hahahahahah. Det er jo det som er så kult. De er bare så utrolig teite."

Til dette hadde jeg to reaksjoner; 1) HVA SLAGS MONSTER ER DET JEG HAR SKAPT?????
og 2) Forskningen viser at jenter er smartere enn gutter. Kan det være sant? I så fall; stakkars oss.

*

For et par dager siden fastslo en venninne og jeg at vi var omtrent like smarte, like pene, like høye og like gamle. Hun innvendte at hun ikke var så smart, men at hun var ganske klok. Det er hun. Og klok er bedre enn smart. Med en god porsjon klokhet og en dash street-smarthet kan man nå omtrent så langt man vil.

Hvis du er klok og street-smart, kan du utnytte den kunnskapen du har på en maksimal måte.

Statistikken jeg har lest, tyder på at jenter er smarte: Det er flere norske jenter enn gutter som tar høyere utdannelse både i Norge og utlandet. Men lønnsmessig tjener vi bare 85 prosent av det menn gjør, og de er som regel sjefene våre. Hvor smart er det?

Hvor er det vi glipper? Eller glipper vi ikke? Er vi der vi vil?

Penger og titler er ikke alt. Selvsagt ikke. Og det er slett ikke sikkert at statistikk gir et korrekt bilde av om vi har likestilling i dette landet.

*

Likestilling handler om makt og valgfrihet. I et samfunn som vårt må noen nødvendigvis ha makt over andre i ulike sammenhenger, men med makt kommer ansvar, og makt må aldri brukes til å hindre noens valgfrihet. Innenfor lovens rammer, selvsagt. Du får ikke velge å rane en bank, for eksempel. Da kommer politiet og tar deg. Før eller senere.

Og hvis du er en 9. klassing som tror du skal kassere inn penger fra engstelige, men smarte jenter, kommer din mor og tar deg. Og det har ikke noe med kvinnefellesskap å gjøre. Det handler om anstendighet. Og en åpenbar glipp i oppdragelsen.

Jeg har gitt ham beskjed om at dommedag er utsatt, og at han kan velge om den kommer eller ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar