Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 3. desember 2012

"Vi skjønner det nesten ikke selv"

Fredag ettermiddag dumpet fire, nesten like regninger ned i postkassen vår. Summen var lik, produktene var like, men fakturanummerne var unike. Jeg mistenkte feil, og mistanken ble forsterket da jeg leste de fire likelydende vedleggene: "Vi har gått til anskaffelse av et nytt kunde- og fakturasystem. I den forbindelse, ønsker vi å informere deg om at endringene du som kunde vil oppleve er at vår faktura vil få et nytt utseende."

Selv om jeg klødde både her, la jeg meg ikke opp i den klønete formuleringen. Men jeg ble nødt til å ringe. Jeg ville jo helst slippe å betale 748 kroner fire ganger.


("Vennligst vent, det er stor pågang. Vi hjelper deg så snart en av våre kundebehandlere blir ledige." No shit.)

*

- Hei, og gratulerer med nytt kunde- og fakturasystem!

- Jo, takk …

- Ja, jeg har fått et brev der dere informerer om at fakturaene mine nå vil få et endret utseende.

- Det stemmer.

- Men jeg har fått den samme fakturaen fire ganger.

- Å, ja … nettopp

- Kanskje du kan stryke noen av dem?

- Ja, vi har hørt om at noen kunder får tre fakturaer når de bare skulle hatt en.

- Men jeg har fått fire …

- Vi har fått nytt system, ser du.

- Det vet jeg.

- Ja, og vi skjønner det nesten ikke selv.

- Nehei …?

- Det som skjer, er at noen legger inn en sum, også får de ikke avsluttet og da ligger selve fakturaen på reskontro og da blir den lagt på et nytt nummer, og da får du to regninger.

- Akkurat.

- Ja, vi skjønner det nesten ikke selv.

- Nei.

- Men kunden kan altså få to fakturaer.

- Jeg har fått fire.

- Ja, de kan altså få to ekstra, slik at det blir tre.

- Men jeg har fått fire.

- Det skal ikke gå an.

- Virkelig?

- Ja.

- Men jeg har altså fått fire.

- Det var veldig rart.

- Ja. Men kanskje du vil ha fakturanummerene?

- Ja, det hadde vært fint.

(Jeg leser opp alle de fire lange numrene)

- Dette var rart.

- Hvordan da?

- Du skulle bare ha fått tre.

- Jeg skulle vel egentlig hatt bare én.

- Men noen får to ekstra.

- Og det er greit?

- Nei, men det kan skje. Vi har fått nytt system, skjønner du.

- Ja, det vet jeg. Informasjonsskrivet om det nye systemet deres lå ved alle fakturaene. Så jeg har fått det fire ganger.

- Du skulle bare ha fått det tre ganger.

- Ok, men kan du bare stryke de tre fakturaene jeg ikke skulle hatt?

- Jeg kan stryke to.

- Nei, du må stryke tre.

- Fordi du har fått fire fakturaer.

- Nettopp.

- Da gjør jeg det.

- Tusen takk, det var snilt av deg.

- Trenger jeg å følge opp dette på noen måte?

- Ja, det er nok lurt.

3 kommentarer:

  1. Neste gang du ringer dem (for du må påregne at de ikke klarer gjøre dette heller riktig), tilby dem at du kan returnere alle 16 (4x4, som er mere sannsynlig utgang av dette enn 1) surret rundt en murstein.

    Det finnes få ting i verden som provoserer meg mere enn noen som unskylder slett kundebehandling med datasystem de var inkompetente til å velge.

    //Svein

    SvarSlett
  2. Gud, jeg ler så jeg griner :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi fikk enda en i slutten av desember. Selv om en av de fire første var betalt ...

      Slett