Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 19. januar 2013

Den store kokosbollesynden

- Hallo? Hallo?? Er du der, Gud?
- Ja.

- Er du sur, eller?
- Nei, tenk!
- Å, kom igjen. Bare innrøm det; du er sur! Selveste Gud er sur!
- Greit. Jeg er sur. Fornøyd nå?
- Nei, ikke før du sier hvorfor. Er du sur på meg?
- Du har ikke litt høyere tanker om deg selv når du mener at jeg er sur på grunn av deg, vel?
- Nix. Jeg tror du er sur fordi jeg ikke har snakket med deg på lenge.
- Litt, kanskje. Men det er ikke hele grunnen!
- Nei, da, selvsagt ikke. Vil du snakke om noe annet?

- Det var du som tok kontakt. Hva er det du vil?
- Jeg ville bare skravle litt.
- Sett i gang!

- Er det sant at du har sagt at "bak hvert hjørne står det en god mann"?
- Jeg er eldre enn fjellene, hvordan skal jeg huske det? Men det høres riktig ut. Smart også. Så ja - det er godt mulig jeg kan ha sagt det.
- Men hvorfor skapte du da jorden rund?

Et slags bevis

- Er du fem år, eller? For en dum vits! Jeg vil nesten si at du syndet litt! Fy!
- Hahahahaha! Unnskyld, da.

- Den unnskyldningen var ikke særlig oppriktig.
- Nei, men siden jeg har sovet i hele dag, har jeg i det minste ikke syndet tidligere.
- Så du mener at du har en slags kvote?
- Har jeg ikke det?
- Hvis jeg var deg, ville jeg håpet at jeg svarte nei, men jo. Jeg holder regnskap, ja.

- Hvordan ligger jeg an?
- Det får du vite på dommens dag.

- Og når er det?
- Hvis jeg sa det, ville jeg bli nødt til å sende et lyn midt i skallen din.

- Det høres vondt ut.
- Nå, ja. Det går fort over.

- Men siden du holder regnskap; hva er det verste jeg har gjort denne uken?
- Det vet du selv.
- Handler det om kokosboller?
- Jepp.
- Var det de to kokosbollene som var igjen i esken og som jeg spiste til frokost?
- Nei, at du dytter i deg søppelmat, kommer langt ned på listen.
- Men du regner det som synd, altså.
- Selvsagt. Du ødelegger mitt skaperverk.
- Du verden.

- Du får en sjanse til - gjett, da!
- De seks jeg spiste i går?
- Nei! Men tenk litt over hvordan du kjøpte dem.
- Jeg kjøpte dem ikke, jeg ba min sønn gjøre det.
- "... ba min sønn ..." Tenk etter.
- Ok, jeg sa at han måtte vaske badene hvis han ikke gjorde det.
- Og?
- Kjøkkenet og stua.
- Og?
- At jeg kom til å ta fra ham iPhonen og Mac'en.

- Og det mener du var greit?
- Nja. Når du sier det sånn ... Men teller det ikke litt at jeg bidrar til at de to søte kokosbolledamene får overskudd og kan beholde arbeidsplassene sine?
- Ikke egentlig.

- Så neste gang må jeg gå og kjøpe dem selv?
- Du lærer litt sent, du.

- Burde ikke du ta litt av skylden her? "Mitt skaperverk" og så videre?
- Jeg tror vi får snakkes senere.
- Ble du sur?
- Nei.
- Jo, det ble du. Hva om jeg sprer et rykte om at vi har en humørsyk Gud?
- Da sender jeg et lyn i skallen din.

- Nå høres du glad ut igjen, gitt!
- Spre det, du. Din overspiste skravlekopp.

- Ikke sur, altså.
- Nix.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar