Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 17. februar 2013

Gul snø

Det er søndag morgen, og jeg trenger noen å prate med. Bikkja nekter å se på meg før jeg sier det magiske ordet "tur", og nå står han enten under bordet og pistrer eller han ser på meg med hundeblikket sitt samtidig som han skraper på verandadøren.

Jeg vet at han ikke egentlig vil ut. Han og jeg er enige på ett punkt; snø er umoderne i byer. Mitt argument er at det er sølete, hans er at det dekker til matrester og annet spennende søppel. Dessuten må han høre på en irritert stemme i den andre enden av båndet som hyler "Ikke spis gul snø!" samtidig som han blir røsket brutalt bort fra den fristende sorbéen hver gang han er ute.

Majorstua, søndag morgen


- Gud? Er du der?
- Jeg er litt opptatt nå.
- Med hva da?

- Gjett. Det er søndag morgen og du får ett stikkord: "Kirkeklokker".
- Ha! Ikke prøv deg. For det første er det sånt du har prester til og for det andre markedsfører du deg med at "der som en eller flere er samlet i mitt navn, er jeg der". Så vidt jeg husker.
- Du skal ikke tro på alt du leser.

- HÆ? Mener DU at jeg ikke skal tro på det som står i Bibelen?
- Nei, det sa jeg ikke.
- Så det med at du er der folk samles i ditt navn er riktig? Eller er det feil?
- Jeg gidder ikke forholde meg til flisespikkeri.
- Hahahaha. Busted!
- Bustet? Jeg er tusenvis av år, tror du jeg har hår?
- Glem det.
- Fint.

- Kan vi ta en prat senere i dag?
- Nei, det er hviledag, og du er en av de mest slitsomme jeg vet om. Kom med det! Hva lurer du på? Du har 30 sekunder. Fra .... Nå!
- Ehhh ... Æhhh ... Jo ...
- 20 sekunder igjen!
- Hold opp! Jeg blir stresset!
- 15!
- Ok! Hvorforerdetsnøibyeroghvorforertingmanlikermerfetendeennsunneting?

- Snø og vektproblemer igjen, altså?
- Ja.
- Snøen er himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer. Jeg trodde Anne Grete Preus hadde sagt det?
- Det er februar! Hadde det ikke holdt med ett snøfall rundt juletider?
- Nå spikker du flis igjen.
- Det gjør jeg vel ikke!

- Men til det andre favorittemaet ditt; vekt. La meg bare si at du selv valgte å spise restene etter gårsdagens dessert klokken åtte i morges. Hva tror du smeltet is med marengs, mandler og blåbær gjør med kroppen din?

- Så du det?
- Jeg er over alt.
- Da slår du bena under argumentasjonen din om at du ikke har tid til å snakke med meg på grunn av søndagsgudstjenestene.

- Ikke vær frekk, da blir det mer snø på deg!
- Smelter du snøen hvis jeg sier unnskyld?
- Nei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar