Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 13. mars 2013

Et aldeles fullstendig overhode

Dagens ord er 'skorstein'. I dag har det kommet hvit røyk opp fra skorsteinen i Vatikanet, hvilket betyr at verden har en ny pave. Den nye paven er bare 76 år år - rene ungfolen. Han er fra Argentina og visstnok er det 1.000 år - sånn omtrent - siden paven kom fra et land utenfor Europa.

Den nye paven heter Jorge Mario Bergoglio, men siden det ikke var bra nok, skal han kalles pave Francis.

Jeg lurer på om han fikk velge navnet selv, men det var ikke pavenavn vi skulle snakke om i dag. Det var 'skorstein'.

*

Har du tenkt over hva det betyr? Eller pleier du uansett å kalle det pipe? Ikke gjør det. Pass på at du varierer litt. Variasjon er nyttig og sjarmerende så lenge det ikke blir påtrengende. Du bør ikke bruke ord nesten ingen andre skjønner, men hvis du og alle andre aldri bruker ordet 'skorstein' vil ingen skjønne at det betyr 'pipe' om et par generasjoner. 

Inni dette kunstverket av betong er det en pipe.
Pipen tilhørte det gamle Studentsenteret i Bergen der jeg jobbet på 90-tallet.
Kunstner: Arne Vinje Gunnerud
Foto: Kjell Edvard Johnson
Fakta: Erik Næsgaard


Det gjelder alle andre ord også; det er greit å si 'kult' når du mener at noe er fint, morsomt, interessant, bra eller helt topp, men for det første mener jeg du bør  bruke de andre ordene innimellom og for det andre mener jeg du bør vite at 'kult' også kan bety en liten stein, en stokk eller en rund, kraftig skapning.

*

'Skorstein' har selvsagt noe med 'stein' å gjøre. Opprinnelig var skorsteinen en stein som støttet opp et ildsted; 'skora' var et verb som betydde å mure eller støtte og 'stein' vet vi jo hva er.

Før jeg slipper ordet 'skorstein' helt, blir jeg nødt til å minne om faren for brann. Jeg er veldig opptatt av Helse, miljø og sikkerhet (HMS). Det eneste som har redusert mitt engasjement for HMS er det tredager lange kurset jeg en gang ble tvunget til å være med på. 

Ikke bare var det temmelig kaldt i det enorme møterommet, men at man ikke skal oppbevare giftig væske på brusflasker og at man absolutt ikke må sette brusflasker med giftig væske et sted der barn kan nå dem, er en selvfølge og trenger ikke utbroderes gjennom én hel time. Etter 20 minutter hadde jeg drukket hva som helst, for å si det sånn.

*

For at du skal slippe å drikke gift, ber jeg deg bare huske følgende enkle regler: Legg forholdene til rette for feieren, slukk levende lys før du legger deg, ikke dekk til ovner og andre varmeelement og bruk vaskemaskinen når du er våken. Jeg har sett en brann forårsaket av en vaskemaskin. Det har brent seg fast.

*

Mens jeg er inne på ord man ikke bruker så innmari ofte, vil jeg henlede oppmerksomheten på ordene 'aldeles, fullstendig og overhodet'.

De er svært nyttige. De kan når som helst erstatte banning, som jo er ord som både støter og forarger. Jeg banner nesten hver dag. Og gremmer meg nesten like ofte. En gang hevdet jeg at banning ikke var et eksempel på en tynt ordforråd, men akkurat det motsatte. Det er vel ikke den diskusjonen jeg er mest stolt over å ha vunnet.

*

'Aldeles' kan du bruke hvis du trenger å forsterke at noe er utmerket. I stedet for å å si "det er jævla bra" kan du si "det er aldeles utmerket". Og hvis du og jeg og mange andre sier "aldeles utmerket", tror jeg at vi som bruker frasen blir litt kulere. Eller litt mindre gæmlis. ('Gæmlis' er slang for noe eller noen som er litt eldre enn de som oftest benytter ordet 'kult'.)

'Fullstendig' er også et ord du kan bruke hvis du ønsker å understreke eller forsterke. Hvis noe er fullstendig er det ikke mer å si om den saken.

'Overhodet' må ikke forveksles med 'overhode'. Det er ekstremt viktig å huske den t-en hvis du mener å si "ikke i det hele tatt". "Det er det OVERHODET ikke snakk om!" kan du skrive, hvis du virkelig mener det. Men hvis du glemmer t-en, får vi håpe at du snakker om paven. For Francis, han er nemlig et ekte overhode. For nesten 20 prosent av jordens befolkning, faktisk. 

Hurra for pave Francis og gratulerer så mye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar