Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 12. mai 2013

Frisch vant nesten

Jeg er gift med en fantastisk mann. Fantastisk flott, fantastisk flink og fantastisk sta. Litt morsom og litt trang i nøtta noen ganger. Det må også sies når sannheten skal frem.

*

I går løp han og kollegaen hans Holmenkollstafetten. Alle de 15 etappene ble fordelt på to mann.

- Du kan jo trekke deg, sa jeg da jeg så at han nesten ikke klarte å bøye seg dagen før løpet.

- Nei, det er det bare damer og barn som kan, svarte han. Litt sta, der altså. Og litt lite politisk korrekt.

- Du KAN faktisk trekke deg, sa jeg da kneet hans laget lyder som en rusten saks.

- Nei! svarte han. Litt trang i nøtta, som sagt.

*

Tomannslaget kom på fjerdeplass. Av fire mulige. En bragd. Han synes det var irriterende.

Her er pressemeldingen de sendte ut: (Ja. PRESSEMELDING, faktisk.)


Frisch vant nesten

Rådgivningsselskapet FRISCH AS stilte eget partnerlag til Holmenkollstafetten. De to partnerne delte etappene nokså ujevnt mellom seg, og siktet mot toppsjiktet i den temmelig tynt befolkede klassen ”Menn veteraner bedrift”.

Smedstadgutt og bransjetungvekter Stein Jacob Frisch løp første og siste del av stafettløypen: 
-Jeg har stor respekt for den sårbare topografien på Oslos vestkant, og valgte derfor å løpe strekninger som allerede var flate, forklarer han.


Kompanjong og innflyttet Tøyen-gutt Atle Myre deler imidlertid ikke sjefens følsomhet for vestkantterrenget: 
- Motbakke er det jeg forventer når jeg krysser elva. Vi utkantfolk er så herda av livets motbakker at vi har en klar konkurransefordel foran vestkantfolka når det butter imot. 
Han mener at øst- og vestkantløpere stiller med ulike fysiske forutsetninger, men at det jevner seg ut til slutt: 
- Jeg har finregna på det, og kommet fram til at fordelene med vestkantfolkas aerodynamiske hårsveis annulleres av den karakteristisk høye nesetippføringa som igjen gir økt luftmotstand. Så dette her måtte bli jevnt uansett.

Daglig leder Frisch har jobbet systematisk over tid med å bygge bedriftslagets prestasjonsevne. I tillegg til selv å løpe Råskinnet og kjøpe nye joggesko, har han sniktrent resten av bedriftslaget gjennom strategisk geografisk posisjonering: 
- Hovedtanken bak å flytte inn i nye lokaler på Filipstad Brygge var å gi min rurale kompanjong en kulturell og sosial høydetrening som skal sette ham i stand til å prestere i høydene rundt Holmenkollen. 
Myre selv mener han stilte godt forberedt både fysisk og mentalt: 
- Jeg har forberedt meg systematisk i ukesvis ved å løpe rundt og rundt Tøyenparken når jeg har tid. Under selve løpet brukte jeg sånn der positiv visualisering: Jeg lot som om stafettpinnen var en nystjålet sølvlysestake, så løp jeg bare som en tulling gjennom villastrøka.

FRISCH AS’ stafettlag nådde så vidt målet om en topp fire-plassering i sin klasse, knepent slått av de øvrige tre lagene.

Banketten ble avholdt på Statoil Frogner i Baldersgate, hvor laget ble servert hver sin Wiener for en 10-er.


For kommentarer, treningsråd og annen informasjon, kontakt:

Stein Jacob Frisch, stein@frisch.as, tlf. 916 10 911
Daglig leder, partner og løper av etapper 1, 2, 3, 4, 5, 11, 12, 13, 14 og 15

Atle Myre, atle@frisch.as, tlf.: 905 28 737
Seniorrådgiver, partner og løper av etapper 6, 7, 8, 9, 10


Og her er bildet jeg stjal fra mobilen hans:



Han kommer til å nekte å kjøpe fløteboller til meg i en hel uke, men det er verdt det. For at jeg ikke skal bli nektet fløteboller ytterligere en uke, skynder jeg meg å si at han ikke smiler (for det vil han i alle fall ikke ha på seg) - han har bare mageknip. Fra pølsen, antar jeg.

*

Frisch as har en egen nettside. Selvsagt har de det. Men det er enda ikke noen (tror jeg) som har sett hva som befinner seg bak det siste punktumet i følgende avsnitt (sjekk siden og trykk på "Om"):

"Stein Jacob Frisch er partner og daglig leder. Han har 18 års erfaring fra kommunikasjonsrådgivning, og var daglig leder for Geelmuyden.Kiese i Skandinavia fra 2001 til 2010. Han har tidligere vært daglig leder i ventureselskapet Katalysator AS og Credit Officer i UBS/Viking Ship Finance i Zurich.

Frisch er autorisert finansanalytiker (AFA) og er utdannet M.Sc. in Shipping, Trade & Finance fra Cass Business School, London og B.Sc. in Management Sciences fra Warwick Business School. I 2005 gjennomførte han programmet Leading Professional Service Firms ved Harvard Business School."

*

Det er meg som har fått lagt det inn (ved å presse min sønn; web masteren) og det er meg som har brodert det. Min kjære har (stille) akseptert at det ligger der, og jeg tror han har bildet på kontoret.

Er det rart jeg elsker ham?

Håper for øvrig at han elsker meg også. Selv etter at jeg ha lagt ut dette blogginnlegget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar