Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 22. mai 2013

"Jeg har lært at ..."

"Du kan glemme hva et menneske sa og du kan glemme hva et menneske gjorde, men du vil aldri glemme hva det mennesket fikk deg til å føle," var det en som skrev på Twitter. Sitatet er en omskrivning fra en som het Carl W. Buechner og lød opprinnelig (oversatt fra engelsk til norsk) "Mennesker vil glemme hva du sa og hva du gjorde, men aldri hvordan du fikk dem til å føle seg.".

Jo, tenk, det tror jeg.

Heldigvis, på én måte; For hvis en fødende kvinne ikke glemte den smerten mannen ni måneder tidligere hadde laget spiren til mens han hvisket søte ord inn i øret hennes, ville verden blitt avfolket for lenge siden.

Uheldigvis, på en annen måte; For historien viser at mennesker som blir slått eller mishandlet i nære relasjoner gang på gang tilgir den som gjør det mot dem.

*

Men nå er jeg selvsagt bare vrang, for mr. Buechner mente det selvsagt godt. Jeg vil anta at han var en slags misjonær for at vi skulle være snille med hverandre.

Og det er jeg også for (selv om det helt sikkert finnes eksempler på det motsatte). Bare for å ha sagt det.

*

Jeg trodde egentlig CWB var en pompøs gjøk, for et annet forholdsvis kjent sitat fra ham er "Tårer er ord som hjertet ikke kan uttrykke". Jeg blir litt stresset av sånt. Jeg ser jo hva han mener, men det blir liksom så kleint. Litt blæ, liksom.

"Blæ" er for øvrig et ord som hjernen ikke kan uttrykke, men du skjønner hva jeg mener.

*

Jeg endret mening om CWB da jeg kom over denne teksten (min oversettelse):

"Jeg har lært at uansett hva som skjer, eller hvor ille det virker i dag, så går livet videre og det vil bli bedre i morgen. Jeg har lært at du kan lære mye om et menneske ved å se på hvordan han eller hun håndterer disse tre tingene: en dårlig dag, bortkommen bagasje og juletrelys som har floket seg.  
Jeg har lært at uansett hvilket forhold du har til dine foreldre, vil du savne dem når de er borte. Jeg har lært at det å bygge en formue ikke er det samme som å bygge et liv. Jeg har lært at livet noen ganger gir deg en ny sjanse. Jeg har lært at du ikke skal gå rundt med baseball-hansker på begge hender, for du må ha mulighet til å kaste noe tilbake. 

Her er en sånn hanske som CWB tenkte på, tror jeg (Wikipedia) 
Jeg har lært at de gangene jeg avgjorde noe med hjertet, ble beslutningen som regel riktig.  Jeg har lært at selv om jeg har det vondt, trenger jeg ikke være vond mot andre. Jeg har lært at jeg hver dag burde strekke ut en hånd til noen. Mennesker elsker en varm klem eller bare et klapp på skulderen. Jeg har lært at jeg fremdeles har mye å lære. Jeg har lært at mennesker vil glemme hva du sa og hva du gjorde, men aldri hvordan du fikk dem til å føle seg."
*

Man kan anklage den godeste CWB for å være litt lite kreativ når det kommer til å starte en setning, men jeg liker det grepet han har tatt.

Også likte jeg spesielt godt den setningen om dårlige dager, bortkommen bagasje og juletrelys. Jeg har ikke så mange dårlige dager og juletrelys misliker jeg like mye som jeg misliker juletrær, men sist jeg mistet bagasjen var de lykkeligste 36 timene jeg har hatt på flere måneder.

For lenge siden lærte jeg nemlig at man alltid må ha minst én reiseforsikring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar