Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 28. juni 2013

Fantastisk ungdom

Husker du bilder av ung, frisk ungdom med sterke tenner og røde kinn? Tenk tilbake til reklamer fra 60-tallet. Tenk "slike gutter vil gamle Norge ha". Tenk Sterilan, Timotei og melk fra norske kyr som bare har spist saftig, grønt gress og blitt melket av rundkinnede budeier som nynnet "Mellom bakkar og berg".

Føler du deg nasjonalromantisk nå? Vi sier det. Men har du sett noen av disse kjernesunne ungdommene i det siste? Det har jeg! I dag! En hel masse på en gang!

Jeg har besøkt Sjøkrigsskolen og sett på utdeling av beviser for gjennomført befalskole og krigsskole. For noen aldeles vakre, flotte unge mennesker! De strålte! Hvem som helst av dem kunne fått meg til å bytte sjampo og tannkrem på et øyeblikk hvis de bare hadde påstått at det var lurt.

Alle fikk bevis på gjennomført skolegang, men noen fikk litt ekstra oppmerksomhet. Studentene ble æret for gode akademiske resultater og for å ha utmerket seg på andre områder. Det var særlig to som utmerket seg, og jeg er spent på hvor Manav Rihel Kumar og Kevin Sture Larsen er om noen år.

Kadettene ble bedømt for å være hyggelige, for å være gode i idrett, for å ha vist progresjon og for å være et forbilde på alle mulige måter. Hvis jeg hadde sittet i juryen hadde jeg gitt gullmedaljer til hele hurven.

Jeg ble helt betatt. Og stolt! De var ikke mine barn, men de er vår fremtid.

Snart er de i jobb og sammen med sine kolleger skal de være med på å utvikle Forsvaret. De skal forsvare oss, men de er jammen selv #verdtåforsvare



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar