Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 6. juni 2013

PR-eksperter, politikere og prinsesser

Märtha blir smykkedesigner, skriver Dagbladet. Jeg ønsker henne lykke til. Virkelig. Jeg sender gode tanker til alle som satser friskt, og når det gjelder engleprinsessen vår, sender jeg et par ekstra gode tanker.

Det er ikke sikkert hun trenger det, men jeg har lyst til å si at selv om jeg ikke har lest bøkene hennes og ikke har tenkt å melde meg på engleskolen, så heier jeg på henne.

*

Hun får kritikk. Selvsagt. Det er jo nesten ikke mulig å gjøre annet enn å vinne i Lotto eller sparke en fotball i en netting uten at en eller annen ekspert villig kritiserer i vei når en journalist ringer.

Kritikken går i hovedsak på rolleblanding.
- Märtha Louise må få gjøre som hun vil, men hun burde være mer forsiktig enn som så, sier stortingsrepresentant Martin Kolberg (Ap).
Makan til dobbeltkommunikasjon! "Det er greit at hun gjør det, men ikke at hun gjør det"?

*
- Hun må få drive egen virksomhet, men jeg tror ikke det er lurt. Jeg tror ikke det er en bærekraftig måte å forvalte omdømme sitt på. Hva blir da det neste? Vaskepulver? Selv om rolleblanding er vanlig, betyr det ikke at det er lurt, sier PR-mannen Jarle Aabø.
Og hva skjer her, da? Hvorfor ikke vaskepulver, forresten? Er det noe galt med å lage smykker? Jeg ville tro at det tvert imot var en kjempelur ting å drive med for en prinsesse.

*

Er det noen av dem som har lyst til å fortelle hva de mener hun burde gjøre? Være hjemme med barna, kanskje? Det hadde vel neppe blitt applaudert av et samlet Norge, det heller. Få seg en jobb som telefonselger? Nave? Eller leve på apanasje? Naving og apanasje er nærmere enn man skulle tro, forresten. Statlig støtte er det uansett.

*

Jeg er for at folk og drott skal få gjøre som de vil. Og siden jeg er republikaner, heier jeg ekstra på en fra kongehuset som kunne levd lykkelig alle sine dager på våre skattepenger, men som er tøff nok til å stikke nakken frem og gjøre noe hun tror på.

Og selv om du mener at engler omtrent er på linje med julenissen og nøkken, så kan du jo vurdere å holde det for deg selv.

Bildet er fra Dagbladet, smykkene har hun kanskje laget selv

4 kommentarer:

  1. Ja du kan bare forsvare prinsesser og engler og supersmarte smykkedesignere, når du sitter i glassbur selv der oppe i forsvarsdepartementet. Kanskje du må misbruke din stilling og drive spionvirksomhet for å finne ut hvem som gidder å reagere på dine selvgode morsomheter om så unikt sleipe utgaver av kvinnekjønnet.Jg kan røpe såpass at jeg er kvinne selv, 50+;og at jeg pt må nave....

    SvarSlett
  2. Ja til flere selvgode morsomheter!

    (Men nei til Martha da)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har det ikke topp vi som naver, kan godt tenke meg litt apanasje og da vil jeg kunne leve lykkelig med mitt kunstneriske virke og kanskje også være en god hjelper for vanskeligstilte. (hilsen morsom)

      Slett