Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 26. juni 2013

Værsyk

Det regner. Jeg kunne vært sur og skyldt på været, men jeg er ikke sur, så nå kjennes det litt ut som jeg har gått glipp av en mulighet, skjønner du?

Du trodde kanskje værsyke ikke var en ordentlig sykdom? Vel, der tar du feil. Man kan bli værsyk hele året. Særlig i Norge. Symptomer på værsyke kan for eksempel være nedstemthet eller depresjon, tretthet og angst.

Hvis du blir værsyk om vinteren er muligheten store for at du overspiser, men hvis du kjenner at du får de sorte skyene i hodet og verden tynge dine skuldre i sommerhalvåret, er det en større sjanse for at du mister matlysten.

Fra mitt synspunkt er derfor sommerværsyke å foretrekke, men man skal ikke spøke med sånt, for hvis man blir ekstremt værsyk, kan man dø av det uansett når på året det er. Ofte har det da sammenheng med en dyp depresjon.

*

Det engelske uttrykket for værsyke er "seasonal affective disorder". Forkortelsen er svært beskrivende: SAD.

*

Når jeg tenker over det, kan jeg ha følt et blaff av værsyke da jeg dro fra jobben i dag. Regnet høljet ned og jeg skulle plukke opp min kjære før vi skulle møte ungene ute til middag (jeg har snart bursdag - dette er en slags nedtelling).

Jeg stablet meg ulekkert inn i bilen - den klissvåte paraplyen laget vanndam i setet mitt og vesken min falt på gulvet da jeg kastet den bort i passasjersetet. Jeg innså at jeg kanskje aldri kom til å finne igjen mobilen min, men det er jo uansett ikke lov til å bruke den mens man kjører, så jeg utsatte problemet.

Da jeg smalt igjen døren, oppdaget jeg at beltet på kåpen min hang utenfor bilen. Tanken om å ta en taxi hjem eller bare legge meg til å sove i bilen slo meg imidlertid først da jeg gjentatte ganger prøvde å gire med paraplyen.



Hvem som helst kunne tatt feil her. Du også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar