Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 22. juli 2013

Fly, flue, fly!

Hvorfor er fluer så hinsides tette i pappen? Er det fordi de er så små?

Størrelse kan ikke ha noe å si her, for hvis man var smartere jo større man var, hadde for det første min mann vært smartere enn meg, og for de andre hadde elefantene regjert på jorden.

I alle fall i Afrika. Her oppe i nord hadde vi vel lidd under borgerkrigen mellom bjørner og elger.

Jeg satt og leste foran den åpne verandadøren da jeg ble oppmerksom på en flue som dunket mot vinduet. Den ville ut.

Eller kanskje hadde den bare et enormt selvbilde og prøvde å fortelle meg at jeg måtte åpne begge dørene slik at den kunne fly videre

Nå kan jeg jo ikke være sikker på at den ville ut, det kan jo hende den fant glede eller lettelse i å ta rennafart og smelle skallen mot glass, men la oss nå si at den ville ut. Hvorfor i all verden prøvde den ikke dørbladet til høyre? Om ikke annet så for en avveksling?

Den ble nok ikke noe smartere av å få den lille hjernen sin banket opp på den måten, men så slo det meg: Flua har en ektemannflue som har sagt noe ordentlig teit! Kanskje hun rett og slett synes det var litt godt å slå hodet i et vindu?

Da jeg hadde glodd på den lille selvskaderen i ti minutter, dæljet jeg til henne med lørdagens utgave av Finansavisen.

Jeg kunne bannet på at jeg hørte et lettet sukk rett før jeg traff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar