Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 31. juli 2013

På bunnen av min sjel

Mange ganger har jeg lurt på hvordan jeg ville oppført meg hvis alle hemningene mine forsvant. I dag fikk jeg svaret.

Hemninger er bra. Man bør ha høyre- og venstrebegrensninger enten de kommer fra religion, oppdragelse eller dyrekjøpte erfaringer. Hemninger holder verden fra galskap.

Men det må - som alt annet - ikke bli for mye. Vi må være litt romslige. Hva hadde verden vært uten Ari Behn, for eksempel? "Helt fin," sier du kanskje, men da vil jeg minne deg på at folk som ham gjør at folk som deg slipper å bli gransket.

Noe skal det jo skrives og snakkes om, og det er jo bedre at det skriver og sladres om at han gjør mye rart enn at det du gjør blir definert som helt ko-ko. Galskap er nemlig bare et spørsmål om hvor man setter grensen. 

*

I dag har jeg fått behandling mot min kroniske hodepine. En del av dette er å bli pumpet temmelig full av kjemikalier, og i cirka en time er jeg helt smertefri og i dyp søvn. Når jeg våkner blir jeg plukket opp av min man og kjørt hjem. Av denne transportetappen husker jeg som regel bare bruddstykker. Normalt bare innsiden av en heis, en kald bil (jeg er alltid kald når jeg våkner) og et gledelig gjensyn med dynen min.

Som regel har min sønn kjøpt kokosboller og is som står klare til jeg våkner etter noen timer i sengen, og han påstår alltid at jeg har truet ham med juling og arveløshet for å få ham ut på kalorishopping. Det er ikke usannsynlig, men etter å ha opplevd det samme hver 14. dag i to år, begynner jeg å lure på om han har en egeninteresse i dette. 

*

I dag våknet jeg av den kjemisk påførte Tornerose-søvnen. Frossen som vanlig, men nå måtte jeg også på do.

Jeg husker at jeg vaklet ut, at det sto en diger fyr og sperret døren for meg og at jeg sa "Flytt deg, din potetknuller".
Potetknuller, altså. Jøss og kors.

I mer balansert og våken tilstand greier jeg ikke engang å huske at jeg har hørt ordet før. Enda mindre orker jeg å se det for meg.

*

Dette er altså det som befinner seg på bunnen av min sjel.

Takke fanden for at jeg snøvlet. Og for at han svarte ett eller annet på engelsk.

En potet. Det får holde som illustrasjon i denne omgang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar