Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 5. juli 2013

Skyld på guden for uorden

Svigermor er en oppdatert dame. I dag fikk jeg to kopper i bursdagspresang av henne, og på den ene står det: "Seth hevdet at han fortjente å bli konge fordi han var den eneste som var sterk nok til å forsvare solbåten. Noen av de ni sa seg enig med ham."

Snakk om aktuell tekst!

For de av dere som ikke fulgte med i de timene dere helt sikkert hadde i egyptisk mytologi på skolen, kan jeg fortelle at Seth er den gamle egyptiske guden for uorden.

Seth. Ikke spør. (Google)

Uorden, ja. Han må jo fryde snuten av seg nå, for makan til kaos det er i Kairo for tiden! Tahrirplassen er fylt med egyptere som feirer, som skyter, som voldtar og som antakelig bare er der fordi de vil være med på noe historisk. Uansett hvordan man ser på situasjonen, er det historiske dager i dette landet med en så gammel og utrolig historie.

Her er historien om hvordan Seth prøvde å bli konge:

Da Osiris døde gikk Horus til gudene for råd for å gjøre krav på sin fars trone. Men Seth sa at han skulle bli konge fordi han var sterkere og bedre skikket til å forsvare solguden på reisene gjennom underverdenen. Først lyttet ikke gudene til Horus fordi Seth gjorde slik at han fikk dårlig ånde. 
Men så begynte Horus og Seth en rekke kamper for å vise hvem som var den sterkeste. Horus ble såret da Seth stakk ut øynene hans, og dermed ble verden liggende i mørke. Men gudinnen Hathor helbredet Horus ved å helle melk i øynene hans. Ingen av konkurrentene klarte å vinne, så Osiris meglet. Han truet med å sende demoner fra underverdenen hjem til gudene hvis de ikke skjerpet seg. De lot seg overtale, og Horus ble konge.
Det er sterke saker, eller hva? Litt feigt å få folk til å få dårlig ånde, men utrolig kult å kunne helbrede utstukne øyne med melk. Fuck moderne medisin, liksom.

*

Da jeg var et par og tyve år, leste jeg en bok som heter Egypteren Sinuhe. Den anbefales. I alle fall synes jeg at den var bra for over tyve år siden.

Egypteren Sinuhe var livlege for kong Amenhotep den fjerde, men før han kom så langt ble han født - som de fleste av oss, altså - og ble nesten umiddelbart lagt i en kurv for så å seile sin egen sjø. Og det er det jo ikke så mange av oss som har opplevd, men du husker kanskje at det samme skjedde med Moses.

Sinuhe ble plukket opp av kona til en lege, og det var et vellykket møte, for den lille gutten ble som en sønn av dette ekteparet, og legen sørget for at Sinuhe ble lege akkurat som ham selv.

*

En del år senere ble Sinuhe litt upopulær (det var en kvinne med i bildet her, en falsk, vakker og ond kvinnene) og han måtte leve en stund utenfor Egypt, men han må ha vært født under en heldig stjerne, for det var ikke lenge etter at han fikk komme tilbake til landet sitt og på toppen av det hele ble han livlege - og hjernekirurg - for selveste kongen.

Han var spesielt kjent for å borre hull i skallen på folk, og det var det ikke mange som klarte på den tiden. Eller, det vil si: selve borringen kunne jo til og med jeg gjort, men trikset var liksom å få dem til å overleve og dessuten få dem friske av det de led av før de lot seg drenere.

*

Boken, som pussig nok er skrevet av en finne (Mika Waltari), beskriver maktkamper blant Egypts store menn og vakre kvinner ca 1300 år før Jesus ble født. Og Sinuhe er midt oppi alt. Det kan jo hende han har skrytt på seg en del, men da Amenothep den fjerde mistet makten, måtte han i landflyktighet igjen. Han visste for mye til at han kunne leve særlig lenge i landet.

Forfatteren har selvsagt diktet opp historien om Sinuhe, men boken baserer seg i stor grad på arkeologiske funn og dermed historiske personer og deres liv.

Kong Amenothep var - i tillegg til å være gift med en av datidens vakreste kvinner, Nefertiti - en mann som gikk sine egne veier, særlig når det gjaldt religion. Han børstet støvet av den gamle guden Aten, og forlangte at egypterne skulle forkaste sin gamle gud, Amen. Og sånt blir det jo bråk av, særlig når han begynte å ødelegge templene til Amen.

*

Jeg skal ikke blande meg bort i innenrikspolitikken i Egypt. Det har mange og mye smartere folk gjort før meg, og likevel har det blitt mye rot, men det er jo litt underlig at dette stolte folket ikke har lært en dritt av historien sin, er det ikke? Eller er det Seth - guden for uorden - som ikke greier å slippe taket i de stakkars menneskene?

*

Jeg nøyer meg med å se på nyhetene, tenke litt på Sinuhe og litt på Mursi mens jeg drikker te av den nye koppen min og planlegger hvordan jeg skal få stilen til dronning Nefertiti. Den er nemlig veldig inn i sommer. Tror jeg.

Dronning av Egypt og fru farao, Nefertiti (Google)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar