Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 3. oktober 2013

Nytelse på menyen

Jeg forstår at konkurransen i matbransjen er tøff. Jokerbutikken på hjørnet hos oss slukket lyset i forrige uke, men siden det ikke står noe oppslag på døren og siden vi kan se at det ligger matvarer i hyllen, har vi et håp om at den skal åpne igjen. Den var nemlig åpen nesten hele døgnet, nesten hele året. Sånt liker jeg.

Jeg liker også at det er rent og pent og at det er god plass. Det kan gjerne bare være meg i butikken, men det er ikke et krav, og jeg forstår at det ikke er så lønnsomt.

Jeg liker (merker du at jeg er inne i en positiv stim her nå?) ... jeg liker at matvarene er ferske, at det er pent lys (særlig i fruktdisken) at de som jobber der er rene og friske, at utvalget er stort, at de har glutenfri mat og at noen pakker varene mine.

Pakkeservice er nesten bare i julerushet, og da er det fryktelig mange mennesker der, så hvis jeg må velge, pakker jeg heller varene mine selv enn å måtte stå i kø.

*

Og her passer det fint å fortelle hva jeg ikke liker. Vi begynner med kø. Som et underpunkt til kø, er fremmede mennesker som står for nært meg, og spesielt misliker jeg at de i tillegg lukter vondt. Jeg gidder ikke gjenta det jeg sa over bare med negativt fortegn (møkkete, trangt og så videre) så jeg hopper rett til dagens motivasjon: Jeg liker ikke ting eller mennesker som gir seg ut for å være noe annet enn det de er:

"... det er derfor vi har funnet ut at vi er en nytelsesleverandør" sa stemmen på radioen i dag tidlig. Jeg kan ha bommet litt på formuleringen, og jeg husker ikke om det var ICA eller Meny som ikke bare var en butikk som selger dagligvarer, men en reklamemann eller -dame hadde altså anbefalt dem å bruke ordet "nytelsesleverandør".

*

Hjelpe meg. Riktignok er jeg veldig glad i sjokolade, men når jeg tenker på nytelse, er verken ICA eller Meny med i fantasien min.

Fordi det irriterte meg at jeg ikke husket hvem av butikkene reklamen gjaldt, googlet jeg i en halvtime uten resultat. "Nytelsesleverandør" skrev jeg inn. Jeg nektet å skrive "nytelses leverandør" selv om jeg mistenker at folk som finner på så meningsløse begreper heller ikke kan skrive særlig godt.

"ICA" googlet jeg. Men der var det ikke stor å finne, heller ikke da jeg klikket meg inn på meny.no fant jeg noen referanser til nytelse. Derimot fant jeg Menys slagord: "Du får så mye mer".

Sorry, du lurer ikke meg

Arrgh! Mer enn hva da? Mer enn hvem? Mer av hva? Mer nytelse? Dessuten får jeg aldeles ingen ting, for de skal søren meg ha betalt for posene sine til og med. Bortsett fra fredag og lørdag, og det er neppe av godhet, mer av hensyn til kassehjelpene, tror jeg. Det er jo masete å selge poser til folk som ikke har tatt med nok.

Og der var jeg jammen inne på enda et par ting jeg ikke liker: Folk som ikke klarer å beregne hvor mange poser de trenger og stygge plastposer som koster penger. Det er estetikken jeg er mest opptatt av, ikke prisen på posene (men jeg forutsetter at de ikke koster mer enn en krone).


Jeg tenkte litt mer over nytelse. Det er en fin ting å tenke på, forresten. Jeg legger det til listen over ting jeg liker, men sørger for å holde det atskilt fra dagligvarebransjen; Nytelse har ikke noe med epler og kjøttkaker å gjøre.

Hvem er din leverandør av nytelse? Kanskje det er deg? Uansett hva din definisjon av nytelse er, vil jeg tro og håpe for din skyld at du har makt over den selv. La nå i alle fall verken ICA eller Meny overbevise deg om at din nytelse er avhengig av dem. Om noe er det omvendt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar