Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 3. desember 2013

Neandertalerbesøk

Jeg satt ved siden av en mann jeg ikke kjente. Vi så på TV.

- Jøss. Han der het ikke det sist jeg så ham på nyhetene, sa den ukjente mannen. Jeg spurte hva han mente. - Han har fått et ekstra etternavn, sa mannen.

- Kanskje han har giftet seg? spurte jeg.

- Men jeg trodde ikke han var homse? kom det fra tegneseriefiguren fra 50-tallet.

- Du må være dum i hodet, svarte jeg. Det var faktisk det mest intelligente svaret et sånt spørsmål fortjener. Man kan nemlig ikke se på folk hvem de ligger med. Det ville jo også vært temmelig spesielt og litt overraskende noen ganger, vil jeg tro. ("Hæ? Har DE to seg, snakk om mismatch!" liksom.)

For å være høflig, og det skal man jo med fremmede,  sa jeg:
- Han kan ha tatt navnet til kona, kanskje?

Svaret mitt resulterte i en rå latter fra den fremmede. Tenk om man måtte være gift med en sånn fyr.

- Så kona vant, da eller? spyttet han mer enn han snakket.

- Det er mange eksempler på at folk vil hete det samme og at de tar hverandres etternavn, påsto jeg uten å kunne komme på ett eneste ett. Jeg tror uansett neandertaleren i sofaen ikke hadde latt seg overbevise av fakta om de så sto i kø på nesen hans.

- Det har jeg ALDRI hørt om! sa han.

Jeg spurte om han vennligst kunne gå bort, og da gikk han faktisk. Jeg håper jeg aldri ser ham igjen.


Han kan se hyggelig ut, men ikke la deg lure, kast ham ut, eller ikke slipp ham inn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar