Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 23. januar 2014

Fridag

"Fri! En helt blank torsdag!" tenkte jeg oppløftet da jeg la meg i går. Jeg sovnet mens jeg planla dagen:

Sove så lenge jeg ville - minst til halv sju - spise en lett frokost (en tomat og en liten agurkskive, kanskje?), hoppe rett i treningstøyet (og trene lenge), ta en lang dusj, spasere (det må man når man avspaserer) en tur med bikkja og gjøre rent før jeg leste en bok i noen timer.

Det skulle bli en sunn dag der både sjel og kropp fikk behovene dekket.

Jeg våknet da vekkeklokken til min mann ringte. Jeg vet ikke når, men det var så tidlig at byen var stille, og jeg ignorerte trangen til å stå opp og gå på do. Jeg ville ikke våkne. Fornektelsen var vellykket helt til jeg forsto at ingen kom til å slå av den grusomme lyden.

Derfor smalt jeg en albue i min manns tinning og ba ham så kjærlig jeg kunne om å slå den jævla alarmen av innen to sekunder hvis ikke kom jeg til å flytte fra ham og ta alle pengene hans ved hjelp av en intrikat advokatmanøver jeg akkurat hadde drømt om. Drømmen liknet veldig på en såpeserie jeg følger med på.

Jeg sovnet søtt få minutter etter at bråket ga seg, men våknet igjen da min mann kysset meg på pannen og sa at han var på vei til flyet. Det var da pokker til elskelighet, da! tenkte jeg og kom på at vi har en sønn som resultat av all denne kjærligheten. Og en hund, men den var mer planlagt.



Jeg sto opp og fant ut at verden hadde greid seg fint uten meg. Ungen var på vei til skolen, bikkja var luftet og dynen min ropte meg tilbake. Jeg sov til halv ti.

Tre timer etter skjema allerede.

Tomatene var så små at jeg forkastet dem som menneskelig føde. Agurk er jo som kjent bare vann, så det er å regne som drikke. Det ble til at jeg stappet i meg en diger bolle med frokostgryn. Heldigvis er akkurat den typen gryn sjenerøs med betegnelsen. Den kunne like gjerne hett forkosttørketfrukt tilsatt sukker.

Den timen jeg hadde satt av til trening ble til 30 minutter, bikkja ville ikke ut (tror jeg) og etter den varme og lange dusjen ble jeg så trøtt at jeg la meg på sofaen.

Jeg lurer på hva de gjør på kontoret nå? tenkte jeg i det jeg sovnet.

Avspasering er oppskrytt. I morgen er det heldigvis jobb igjen.

Forsvarsdepartementet (Google)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar