Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 6. mai 2014

Mitt hus, mine regler

Har du noen gang ledd så mye at det du drakk kom ut av nesa? Jeg gjorde det akkurat nå. Det var soyamelk utover hele benken.

Årsaken var at min 16 år gamle sønn akkurat hadde annonsert at han kom til å gjøre som han ville når han ble 18.

Kjempegøy.

Jeg elsker å fortelle dem det: "Så lenge du bor under vårt tak, gjør du som vi sier," sa jeg mens jeg lo og tørket opp melk. Det er så morsomt å ødelegge barns forventninger. Her har han gått og gledet seg til å bli voksen siden han forsto hva den norske myndighetsalderen var, også kom jeg og ødela planene hans med én eneste setning.

*

Å gjøre mine barn flaue og eller forvirrede, er motiverende. Jeg er for eksempel i ferd med å gjøre en tradisjon av å sende dem følgende bilde via sms hver gang en av dem har fødselsdag:

Jeg har ikke sydd dette selv, men de svarte stingene kan være sydd av en jordmor på Haukeland på 90-tallet


Ingen av mine to håpefulle har så langt kommentert det, men det hadde jeg heller ikke trodd.

*

Forplantningslæren tok jeg i kassakøen på CC Vest - foran hyllen med tyggegummi og preventiv gummi. Jeg er sikker på at det var flere der som trengte et oppfriskningskurs. Det blir født en dust hver dag. Husk det.

*

- Men, men ... når jeg blir 18 kan jeg gjøre hva jeg vil! Det står i loven! gjentok gjeldsarvingen.

Jeg gadd ikke gjenta mitt budskap. Jeg visste at han hørte det første gang.

*

Diskusjonen startet da jeg sa at vi planla å dra på hytta på nasjonaldagen. Han synes det var en dårlig ide, og la frem forslaget om at han kunne være hjemme alene. Allerede da begynte jeg å fnise. Mens jeg drakk melk rett fra kartongen (det er bare meg som drikker soyamelk i denne familien).

- Det kommer aldri til å skje, sa jeg og påpekte at det var 52 lørdager og 52 fredager i ett år, og at det - siden det var omtrent to år til han ble 18 - kom til å være i underkant av 208 helgekvelder han ikke kom til å få lov til å være hjemme alene i tillegg til alle de kveldene han ikke fikk lov til å herje rundt alene etter at han ble 18. Fordi han altså bodde under vårt tak.

Han sendte et resignert blikk opp mot taket som om det var selve betongen som hindret ham.

*

Men hindringen sto foran ham med en rull med håndklepapir og gliste og så på at han ryddet ut av oppvaskmaskinen.

Jeg skal ha full valuta for penga disse to siste årene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar