Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 23. juni 2014

Beføling av toalettdører

Normalt er jeg ikke tilhenger av at alt skal være likt, men akkurat når det gjelder åpning av toalettdører, er jeg tilbøyelig til å gå i tog under parolen «Ja til 20 års sikring for folk som er så trange i nøtta at de tillater dodører som jeg ikke skjønner hvordan jeg skal åpne».

Jeg har vært på flydo. Det er noe jeg prøver å unngå, men selv jeg greier ikke holde meg på en oversjøisk flight. Nå kan du selvsagt innvende at hvis jeg ikke hadde vært så fordømt jålete at jeg hadde holdt meg på 99 prosent av alle de flyturene jeg har hatt i mitt liv, så hadde jeg kanskje skjønt hvordan jeg skulle åpnet den fordømte døra, men nå er det nå en gang sånn da.

Kan noen fortelle meg hvordan det går an å gjøre dette på en hygienisk måte?

Jeg ble stående som en dust og beføle en toalettdør på LH 419 fra Frankfurt til Washington DC et sted over Skottland mens et titalls mennesker fulgte interessert med på hva jeg kom til å finne.

Det viste seg at døren hadde en knekk ca 30 centimeter fra venstre. Omtrent der skulle man dytte. Og når jeg først fant dyttestedet, var jeg av ulike grunner så desperat at jeg fløy med hodet først inn på det knøttlille rommet.

Jeg smalt skallen rett i noe som kan ha vært et nedfellbart stellebord. Gud vet hvordan man både får plass til en baby og en foreldre inne på et flytoalett. Men takke faen for at man ikke lenger trenger å skifte bleie på småttingene i setet eller i midtgangen.

Apropos småunger, kan IKEA gå hjem og vogge. Compact living vet de ikke en dritt om. Det er forbeholdt flydasser. (Dritt og dasser - tok du den? Jeg sitter her og føler meg skikkelig rampete og litt skitten, men det kan like godt være fordi jeg akkurat har frekventert flyets avtrede.)

Inne på 1x1 meter eller kanskje litt mer, har de til og med greid å presse inn en krok til å henge fra seg frakken på. Jeg er dødsimponert. To speil - hvorav ett som viser deg i helfigur, papir du kan bruke både her og der og til og med en barberhøvel hvis du plutselig oppdager at du har glemt å barbere den ene leggen før du dro. Jeg har hørt at sånn kan skje.

Men det er et par snåle ting der også. For har de tatt høyde (tok du den, da - hallo!) for turbulens, spør jeg. Tok de høyde for turbulens når de plasserte knappen for å tilkalle flyverten (eller flyvertinnen) rett ved siden av toalettpapiret? Vet de hvor lett det er å komme borti den knappen når det rister litt?

En annen ting: Hvis du virkelig er i trøbbel og trykker på knappen ... så går døren INNOVER. Og der er du. Som en svært effektiv dørstopper.

Det er nemlig veldig lett, skal jeg si deg. Veldig lett. Men det som ikke er så lett, er å forklare hva som skjedde.

1 kommentar: