Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 19. desember 2014

Nesten ny bil

I minst tre år har jeg mast om å bytte inn bilen. Det siste halve året har jeg imidlertid ikke sagt et ord om bilkjøp. Jeg har blitt eldre og smartere og siden jeg ble 46 har jeg bare gjort min mann oppmerksom på Volvoen min sine feil og mangler. Særlig lyder.

Det er en puttputt-lyd når vi svinger til venstre og noe som høres ut som en kattunge i nød når vi bremser forsiktig. Når jeg skriver dette, kommer jeg på at jeg ikke har bedt ham sjekke om det faktisk er en kattunge. Lyden kom i morges.

Som den oppvakte leser du er, har du allerede rukket å reagere på et par ting her:
1) Bilen er min - ergo kan jeg selge den og kjøpe en ny helt selv (Så hvorfor gjør jeg ikke det?)
2) Jeg ber ham sjekke lyder og eventuelle kattunger (Hvorfor gjør jeg det ikke selv)
3) Jeg er 46. (I know. Du trodde antakelig at jeg var yngre.)

Strategien min ser ut til å virke. Da vi skulle sette oss ned ved middagsbordet i kveld, spurte han:

- Hvilke bil liker du best av Audi Q7, Mercedes ML, BMW X5, Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg?

Jeg antydet at jeg kom til å kle en Porsche.

- Hæ? En Cayenne?! Det er jo så harry! Det får du ikke!

- ML, da?

- Mercedes? Hvorfor det?

- Fordi jeg likte den forrige jeg hadde ...?

- Bare ikke si BMW X5!

- Ooookei ... Audi?

- Den ser jo ut som en båt!

- Touaregen, da!

- Den fortjener ikke å bli kalt en Volkswagen!

På det tidspunktet - altså cirka fem minutter etter vi satte oss til bords - var jeg ferdig med å spise. Jeg tok med meg bringebærsaften min og ruslet tilbake til sofaen.

De to andre ble sittende og gafle i seg mer biff, bakte poteter, kryddersmør og ovnsbakt cherrytomat med fetaost. Jeg tror min mann har laget mat i halvannen time. Jeg er ikke sikker, for jeg har sovet en del i ettermiddag.



- Så hva slags bil vil du at mamma skal ha, spurte min mann vår sønn.

16-åringen trakk på skuldrene.

- Ok. Hva vil du helst bli hentet i på skolen?

- Ikke en Porsche, i alle fall!

- Hvorfor ikke det? pep jeg fra sofaen.

- Det er en wannabe-bil. Skikkelig teit. Jeg kommer til å bli mobbet, informerte gjeldsarvingen.

Volvoen min må henge sammen noen år til, tror jeg. Hvis jeg er heldig kan det hende pipelyden er en rotte. Min mann liker nemlig ikke smågnagere.

Og altså verken Audi Q7, Mercedes ML, BMW X5, Porsche Cayenne eller Volkswagen Touareg.

2 kommentarer:

  1. Er en Cayenne harry? Det er opptil flere i det sosialdemokratiske boligfeltet jeg bor i. Og det er endatil observert en Tesla.
    Jeg legger inn ønskelisten til nissen om en Cayenne, det er familiebilen god som noen det.
    Og gjeldsarvingen din har to tall i alderen sin og kan sikkert gå. Om ting blir for vanskelig.

    SvarSlett