Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 13. juni 2015

Blomsterpolitiet

- Hei, hilste jeg pent.

Førsteinntrykket er viktig, og jeg trengte virkelig et godt utgangspunkt.

- Hva kan jeg hjelpe deg med? spurte blomsterbutikkdamen.

Jeg forklarte at jeg trengte tre blomster i potter. To til verandaen og én til vinduskarmen.

- Den som skal stå inne, må passe i en sånn potte, forklarte jeg og pekte på en blomsterpotte prikk lik den jeg har hjemme.

- En orkidé, kanskje? foreslo hun.

- Helst ikke, de er så vanskelig å få til, sa jeg.

*

- Du synes at ORKIDEER er vanskelige? spurte hun vantro.

Jeg vurderte å påstå at hun hørte dårlig og at jeg hadde sagt "Helst ikke, de er så kjedelige/alminnelige/stygge/fargeløse/puslete/hengslete.", men jeg kremtet, løftet hakene og sa "Ja!".

- Du vanner dem, eller? spurte jentungen.

- Jepp. De får én isbit hver uke, sa jeg. For det har jeg lest et sted på internett.

- En ISBIT?! De er tropiske blomster! sa hun og rygget bakover som om hun trodde jeg var djevelen selv.

- Du må vanne dem godt og la dem renne av seg én gang i uken, og dusje dem hver gang de har vært utsatt for sol, sa hun strengt.

- Og når de er avblomstret, fortsetter du bare å vanne dem til de får blomster, og da begynner du å dusje dem igjen.

Jeg sa ikke "Dusje dem hver gang de har vært utsatt for sol, er du morsom? Skal jeg ha mer jobb med en blomst enn jeg har hatt med ungene, liksom?". Jeg sa heller ikke "Du vet det er en blomst til rundt 100 kroner vi snakker om her? Du vet at du tjener penger hver gang jeg tar livet av en, eller?". Jeg sa ikke engang "Bør jeg ansette en vannerske mens vi er på ferie, eller anbefaler du at vi holder oss hjemme?". Og jeg sa ikke "Oliventreet mitt har ikke dødd enda, og det får SYV isbiter ganske ofte.".

Jeg sa "Da tar jeg én orkidé og to av de der.".



De to andre blomstene var lilla. Jeg har ikke store krav til blomster. De skal se pene ut. Punktum.



- Et godt valg. Når blomstene på disse Hengepetuniane visner, må du ikke bare fjerne blomsten, du må knipe litt innpå her. Ser du? forklarte hun og knep av noe brungrønt.

Jeg sa ikke "Jeg kommer ikke til å ta i de der. Ungene mine skiftet bleier selv fra de var halvannet år og stekte Grandiosa fra de var to, også mener du jeg skal pusle rundt en blomst?". Jeg sa heller ikke "Faen. Sa du Petunia? Det er de som er så ekle å ta på, ikke sant?".

Jeg sa "Ja, det var fint du sa. Takk for tipset.".

Hun så strengt på meg, og jeg fikk et klart inntrykk av at dette ikke var i klassen "råd og vink", men heller "ordre og påbud".

Da jeg gikk derfra, husket jeg på debatten om dyrepoliti og lurte på om det neste var et eget blomsterpoliti. I så fall må jeg ansette noen. Jentungen i butikken trenger ikke søke. Jeg gidder ikke sånne strenge folk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar